Punktem wyjścia mojego eseju jest pytanie, czym jest własność w kontekście produkcji i dostępności wiedzy. Strategia swobodnego, darmowego przepływu informacji, będąca naczelnym założeniem ruchu Open Source Software (OSS) może znaleźć zastosowanie w dziedzinach życia innych niż programowanie, od dystrybucji dzieł sztuki, przez wszczynanie przez osoby prywatne śledztwa w momencie podejrzenia o popełnieniu przestępstwa (OSINT), aż po metody darmowego edukowania ludzi o stopniu zaawansowania kryzysu klimatycznego. Repozytoria zasobów intelektualnych nieobjętych własnością prywatną i współzarządzane przez inkluzywną wspólnotę, tak jak w przypadku widmowych bibliotek czy zbiorów świadectw osób doświadczających wojny, dają cień nadziei na zagwarantowanie sprawczości społeczeństwom pogrążonym w kryzysie. Czy jest szansa na alternatywę dla utowarowienia wiedzy? Mój tekst jest skonstruowany wokół studium przypadków: zarówno zastosowania polityki otwartych źródeł i odtajniania metodologii produkowania, jak i zawłaszczania, komodyfikowania i ostatecznie ukrywania przed ludźmi zasobów intelektualnych.
Nr 17/2023 Open source
Biblioteka-
Wstęp
-
Musicie wiedzieć wszystko! O ruchu otwartych źródeł poza kulturą programistyczną
-
W erze algorytmów. Otwarte zasoby internetu w służbie rozwoju sztucznej inteligencji?
-
„Uwolnić projekt” jako nowy model produkcji i dystrybucji, inspirowany etnografią
-
Open design jako lekcja pokory wobec przedmiotu
-
Finansowanie społecznościowe – w kierunku projektowej emancypacji
-
Odczytywanie podobieństw rodzinnych generowanych przez sztuczną inteligencję przy użyciu wzorów ściegu krzyżykowego
-
How open is design? O projektowaniu w otwartym dostępie
Polska artystka i projektantka. Uczy komunikacji wizualnej na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Jest współzałożycielką i członkinią Solidarnego Domu Kultury „Słonecznik”, nominowanego w 2022 roku do Paszportu Polityki w kategorii sztuk wizualnych. W jej pracach często pojawia się wątek szukania alternatywy dla szeroko rozumianego przywództwa. Jako projektantka współpracuje głównie z instytucjami kulturalnymi, między innymi Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Zachętą – Narodową Galerią Sztuki, Muzeum Sztuki w Łodzi, Fundacją Galerii Foksal, Galerią Monopol, BWA we Wrocławiu, Koalicją Antyfaszystowską, Galerią Arsenał, Fundacją Bęc Zmiana, Biurem Usług Postartystycznych. Jej prace pokazywane były podczas London Design Biennale, Brno Biennale, Dear Future, Salone del Mobile, Art Basel, Warszawy w Budowie i wielu innych. Mieszka i pracuje na osiedlu Potok – blokowisku na północy Warszawy.