Uwolnić projekt to inicjatywa, która miała na celu wypracowanie i wdrożenie nowego modelu produkcji i dystrybucji wykorzystującego wolne licencje Creative Commons i relacje, jakie użytkownik nawiązuje z wytwórcą przedmiotu. Punktem wyjścia były sprzęty z magazynu Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie, które stały się inspiracją dla tandemów projektant – rzemieślnik. Do przedmiotów na co dzień zamkniętych w magazynie zespół projektowy podszedł z zamiarem ich ożywienia i przypomnienia. Okazało się, że ten pomysł głęboko urefleksyjnił całą metodę, poszerzył ją o historię, tradycyjną technologię i technikę dzielenia się wypracowanymi wartościami wizualnymi. Dodatkową inspiracją było podejście do przedmiotu nieżyjącego już kustosza i muzealnika Piotra Szackiego, który w przypadku rzeczy zawsze znajdował kontekst ludzkich rąk – zarówno wykonawcy, jak i użytkownika. Projekt stał się opowieścią o tym, jak współczesne inspiracje można odnaleźć w etnografii i tradycji, nie w sugestiach trendsetterów. Ludowe wzory, które krążyły w formie teczek, atlasów i wzorników, były impulsem do zastosowania wolnych licencji, z kolei ponadnarodowość stylu ludowego skłoniła nas do poszukiwania możliwości wykorzystania idei poza granicami kraju. Wiele lat zajęło nam promowanie nowego modelu produkcji i dystrybucji. Z perspektywy czasu widzimy, że osadzenie projektu w idei lokalności i zrównoważonego rozwoju miało niewielkie szanse na powodzenie w latach 2013–2016, kiedy te koncepcje nie były tak popularne jak dziś. Może teraz, w czasach triumfu trendów takich jak „lokalność” i „gospodarka społeczna” 1, projekt zdoła na nowo zaistnieć w przestrzeni społecznej. 2
Nr 17/2023 Open source
Biblioteka-
Wstęp
-
Musicie wiedzieć wszystko! O ruchu otwartych źródeł poza kulturą programistyczną
-
W erze algorytmów. Otwarte zasoby internetu w służbie rozwoju sztucznej inteligencji?
-
„Uwolnić projekt” jako nowy model produkcji i dystrybucji, inspirowany etnografią
-
Open design jako lekcja pokory wobec przedmiotu
-
Finansowanie społecznościowe – w kierunku projektowej emancypacji
-
Odczytywanie podobieństw rodzinnych generowanych przez sztuczną inteligencję przy użyciu wzorów ściegu krzyżykowego
-
How open is design? O projektowaniu w otwartym dostępie
Absolwentka wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Obroniła doktorat na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Graficzka, ilustratorka, jak również animatorka kultury. Założycielka Stowarzyszenia „Z Siedzibą w Warszawie” i jego długoletnia prezeska, odpowiedzialna za programy edukacyjne i identyfikację wizualną działań. Zajmuje się również szkoleniami, strategiami rozwoju podmiotów kultury, badaniami poszerzonego pola kultury. W 2021 roku kierowała procesem wyłaniania nowych rekomendacji edukacji kulturalnej, którego efektem jest dokument strategiczny dla miasta Warszawy. W 2015 roku za projekt Pudło w grochy albo gąbka na biegunach otrzymała tytuł Animatora Roku (Design Alive Award). Dwukrotna stypendystka ministra kultury w kategorii sztuk wizualnych. Laureatka Warszawskiej Nagrody Edukacji Kulturalnej oraz nagrody must have na Łódź Design Festival za ilustrowany podręcznik o zespole Aspergera.
Przypisy
Na Mapie Trendów, autorskim narzędziu wydawanym przez infuture.institute, „lokalność” jest jednym z 50 aktualnych trendów, rozumiana jako przejaw próby uniezależnienia się od dostawców z innych krajów.
Rozumiana jako system przedsiębiorstw i organizacji społecznych, które mają na celu wspieranie osób zagrożonych wykluczaniem społecznym. infuture.institute klasyfikuje ten trend jako aktualną tendencję gospodarczą.