Nr 1/2019 Projektowanie jutra
5 Czy staliśmy się już postcyfrowi?

Nr 1/2019 Projektowanie jutra

Biblioteka
  1. Wstęp

  2. Dylemat przyszłości: autonomia czy zależność?

  3. Ultima Thule. Horyzonty technologii

  4. Projektanci (w) przyszłości

  5. Poza horyzont zdarzeń

  6. Czy staliśmy się już postcyfrowi?

  7. Odprojektować projektowanie


5 Czy staliśmy się już postcyfrowi?

W ostatnich latach technologie cyfrowe ostatecznie zdominowały naszą rzeczywistość. Z coraz większą łatwością zapominamy o technicznych innowacjach takich jak internet czy telefonia komórkowa, które jakby z dnia na dzień bezszelestnie wtopiły się w krajobraz życia codziennego, stając się oczywistością i na pierwszy rzut oka ulepszając nasze życie. Niemniej jednak po etapie fascynacji cyfrowością i jej rzekomym demokratyzującym wpływem na komunikację, produkcję i konsumpcję, przyszedł etap na krytyczną ewaluację i refleksję nad jej ciemniejszą stroną. Rewelacje Edwarda Snowdena dotyczące globalnej inwigilacji użytkowników technologii mobilnych i sieciowych na niespotykaną do tej pory skalę sprawiły, że entuzjastyczna wizja technologii, jeśli nie rozwiała się, to przynajmniej diametralnie zmieniła swój odcień i uległa krytycznej rewizji. Nie tak dawno jako odpowiedź na technoentuzjazm wczesnej ery cyfrowości pojawiło się pojęcie postcyfrowości. Oznacza ono nie tyle odejście od technologii cyfrowych, ile przejście do analizy ich negatywnych skutków, przejawów i efektów (których przykładem są klikfarmy, fake newsy, digital labour czy też eksploatacja zasobów mineralnych w celu produkcji komponentów urządzeń cyfrowych). W poniższym tekście skupiam się na kilku wykładniach tego terminu, również w kontekście sztuki i dizajnu. W kontekście projektowania, jak postaram się wykazać, podejście do pojęcia postcyfrowości wnosi raczej niewiele, odwołując się głównie do sentymentalnego, w dużym stopniu stricte stylistycznego powrotu do kultury analogowej (filtry instagramowe, polaroid, płyty winylowe, zjawisko druku na życzenie, czy digital craft). Odwołując się do kilku przykładów spoza dziedziny dizajnu (w tym do kultury amiszów), w końcowej części tekstu zaproponuję kilka propozycji dotyczących tego, jak idea postcyfrowości może być krytycznie i praktycznie zaadaptowana w myśli i praktyce projektowej.