Zwycięskie projekty konkursu makeme! 2020 – Łódź Design Festival

make me!  to międzynarodowy konkurs wzorniczy organizowany już od 12 lat przez Łódź Design Festival. Celem konkursu jest wsparcie młodych projektantów na początku ich kariery oraz promocja innowacyjnych rozwiązań, będących odpowiedzią na zauważone przez nich potrzeby bądź problemy. W tegorocznym jury zasiadali: Maurizio Burrato (INTERPRINT Polska), Agnieszka Jacobson-Cielecka (SofFU SWPS), Czesława Frejlich (ASP w Krakowie), Szymon Hanczar (Hanczar Studio), Boaz Katz (Form Us With Love), Luca Nichetto (Nichetto Studio), Agata Nowotny (m.in. projekt Zasoby), Mariusz Włodarczyk (ASP w Łodzi), Jerzy Porębski (ASP w Warszawie) oraz Michał Piernikowski – dyrektor Łódź Design Festival.

Na konkurs nadesłano 268 zgłoszeń z aż 23 krajów, z czego wyróżniono 22 projekty. Spośród nich jurorzy wybrali zwycięskie prace.

Nagrodę główną PARADYŻ AWARD w wysokości 30 tys. złotych otrzymał francuski kolektyw OnMateria , w składzie Eléa Nouraud, James Dart, Lola Buades, za projekt „The Green Box”. Dizajnerzy opracowali biodegradowalny zestaw przyborów kosmetycznych, który ma mieć zastosowanie w branży hotelarskiej. Przybornik wykonany z ekologicznych odpadów rolnych może być później wykorzystany jako źródło energii, dzięki metodzie przemysłowego kompostowania. Projekt jest nie tylko ciekawym pomysłem, ale przede wszystkim rozwiązaniem zauważonego problemu nadprodukcji śmieci i ich kreatywnego wykorzystania.

The Green Box, proj. Eléa Nouraud, James Dart, Lola Buades

The Green Box, proj. Eléa Nouraud, James Dart, Lola Buades

Postawa proekologiczna jest również istotna dla Seok-hyeon Yoon  z Korei Południowej, który za pracę „Ott / Another paradigmatic ceramic” otrzymał drugą nagrodę – 20 tys. złotych. Projektant opatentował nowy sposób szkliwienia ceramiki przy użyciu naturalnej żywicy koreańskiej. Umożliwia on ponowne wykorzystanie wypalonej i szkliwionej gliny, co nie jest możliwe w przypadku obecnie stosowanych metod. Seok-hyeon Yoon zauważył, że szklane składniki szkliwień uniemożliwiają recykling, dlatego też opracował nową metodę, która rozwiązuje ten problem.

„Ott / Another paradigmatic ceramic”, proj. Seok-hyeon Yoon

„Ott / Another paradigmatic ceramic”, proj. Seok-hyeon Yoon

Trzecia nagroda w wysokości 10 tys. złotych została podzielona między trzy projekty. Wśród nich znalazła się praca Einav Ben-Asher  z Izraela zatytułowana „Anomals”. Jest to zbiór kukiełek przedstawiających zwierzęta z różnymi dysfunkcjami. Sówka bez oka czy piesek z trzema łapami to tylko dwa przykłady z serii, która ma na celu edukację dzieci i normalizację różnych anomalii obecnych w społeczeństwie, które nie zawsze spotykają się z akceptacją. Poruszający projekt, który łapie za serca nie tylko najmłodszych.

„Anomals”, proj. Einav Ben-Asher

Kolejny wyróżniony projekt to praca „Ignis” niemieckiego dizajnera Tobiasa Trübenbachera. Choć dla nas, czytających ten artykuł w internecie, wydaje się to niemożliwe, wiele osób na świecie zmaga się z brakiem dostępu do elektryczności. Projekt „Ignis” jest odpowiedzią na ten problem. Tobias Trübenbacher  zaprojektował narzędzie, które przekształca ciepło w energię elektryczną, którą następnie przechowuje w celu dostarczenia światła oraz mocy.

„Ignis”, proj. Tobias Trübenbacher

„Ignis”, proj. Tobias Trübenbacher

Trzeci projekt to „na balkon!” Heleny Wierzbowskiej i Agnieszki Cieszanowskiej. Młode dizajnerki zaprojektowały funkcjonalny zestaw mebli i akcesoriów przystosowany do małych balkonowych przestrzeni. Dzięki wnikliwej analizie projektantki wyszły naprzeciw potrzebom ludzi mieszkających w miastach, dla których balkon jest namiastką ogródka. W obliczu dzisiejszej sytuacji pandemicznej projekt nabiera jeszcze większego znaczenia, kiedy wszyscy siedzimy zamknięci w domach i balkon jest często jedyną opcją wytchnienia.

„na balkon!”, proj. Helena Wierzbowska i Agnieszka Cieszanowska

Nagroda specjalna powędrowała do włoskiego startupu Fili Pari  — czyli do Francesci Pievani i Alice Zantedeschi za pracę „The lightness of marble”. Projektantki opracowały nowy materiał tekstylny stworzony z proszku będącego odpadem z procesu obróbki marmuru. Projekt przekracza granice, które mogłyby wydawać się niemożliwe do pokonania, jak fizyczne aspekty materiału jakim jest marmur.

„The lightness of marble”, proj. Francesca Pievani i Alice Zantedeschi

„The lightness of marble”, proj. Francesca Pievani i Alice Zantedeschi

Dwunasta edycja konkursu makeme!, która przypadła na dość nietypowe czasy, zaowocowała wieloma innowacyjnymi pomysłami. Rok 2020 dla wielu z nas był czasem pełnym wyzwań, który stymuluje również do nowych niekonwencjonalnych działań, dlatego z niecierpliwością czekamy na następną edycję Łódź Design Festival !

Właśnie ruszył nabór do kolejnej edycji konkursu: strona konkursu makeme! 

 


Artykuł powstał przy współpracy z Sekcją Sztuki Współczesnej KN SHS UJ .

czytaj także: