Type Design with Variable Fonts

Piątek, sobota i niedziela od 15 do 17 listopada 2019 roku upłynęły w Warszawie pod znakiem warsztatów „Type Design with Variable Fonts” , podczas których uczyliśmy się projektowania fontów od podstaw i poznawaliśmy możliwości edytora Glyphs , aby na końcu stworzyć własny variable font.

Variable Fonts to nowa technologia w projektowaniu krojów pism, polegająca na spakowaniu wielu pojedynczych odmian fontu w jeden plik. Dzięki istniejącym w przestrzeni projektowej fontu osiom zmienności, variable font może płynnie zmieniać swoją grubość, wysokość, szerokość, pochylenie itp. Technologia ta otwiera interesujące perspektywy dopasowywania palety typograficznej i nowych rodzajów responsywnej typografii1.

O projektowaniu krojów i technologii Variable Fonts opowiadał Rainer Erich Scheichelbauer, pochodzący z Wiednia projektant krojów pism, który prowadzi tam własne studio typograficzne – Schriftlabor . Na co dzień związany jest z Glyphs – jednym z najpopularniejszych (obok Fontlab i Robofont) edytorów fontów – do którego m.in. tworzy tutoriale i pisze artykuły. Prowadzi również warsztaty typograficzne. W prowadzeniu kursu wspomagał go Rafał Buchner – polski projektant krojów pism, absolwent Type and Media na Królewskiej Akademii Sztuki w Hadze.

Wszystkie trzy dni upłynęły w przyjemnej atmosferze skupienia. Warsztaty miały charakter kompleksowy i były dostosowane zarówno do osób początkujących, jak i tych bardziej doświadczonych. Składały się głównie z części praktycznej, przerywanej krótkimi wykładami lub instrukcjami dotyczącymi kolejnych faz projektowania fontu. Miłym zaskoczeniem podczas trwania warsztatów był wegetariański lunch, przygotowany przez restaurację Bibenda, a pomiędzy zajęciami pojawiały się też krótkie przerwy na kawę.

fot. Warsaw Design Lab

fot. Warsaw Design Lab

fot. Warsaw Design Lab

fot. Warsaw Design Lab

Zajęcia rozpoczęły się krótkim wprowadzeniem do metod szkicowania liter, a następnie przeniesieniem narysowanej koncepcji do edytora. Zadaniem uczestników było stworzenie prostego, jednoelementowego kroju bezszeryfowego w odmianie Regular, a później doprojektowanie wersji Bold. Dzięki technologii Variable Fonts mogliśmy obserwować zmiany zachodzące pomiędzy tymi dwoma typami kroju. Rainer Scheichelbauer przeprowadził nas krok po kroku przez rysowanie pierwszych liter, przy okazji pokazując wszelkie przydatne funkcje programu i skróty klawiszowe ułatwiające pracę. W bardzo przystępny sposób pokazywał i tłumaczył podstawowe kwestie związane z projektowaniem kroju pisma, takie jak poprawne wykreślenie krzywizn w literach czy odpowiedni balans pomiędzy ich elementami. Nie brakowało również informacji bardziej szczegółowych, dotyczących zasad i detali, na które trzeba zwrócić uwagę. W późniejszych etapach praca była już bardziej samodzielna, a obaj prowadzący udzielali indywidualnych konsultacji, dzięki czemu każdy miał możliwość skorygowania swojego projektu i dopytania o nurtujące kwestie. W przerwach między pracą nad krojem, Scheichelbauer dzielił się z nami ciekawostkami z zakresu typografii, często ubarwiając wypowiedzi zabawnymi wtrąceniami i anegdotami. Ostatniego dnia korekta miała charakter przeglądu, podczas którego prowadzący komentowali efekty naszej pracy.

Warsztaty zorganizowała niezależna szkoła projektowania graficznego i komunikacji wizualnej Warsaw Design LAB . Jej celem jest przekazywanie profesjonalnych umiejętności i realnego doświadczenia projektantom pracującym w Polsce. W ramach szkoły organizowane są kursy z różnorodnych dziedzin komunikacji wizualnej, prowadzone przez doświadczonych projektantów i specjalistów. Organizatorami szkoły są Rene Wawrzkiewicz, Rafał Benedek i Filip Zagórski.

Oferowane przez Warsaw Design LAB warsztaty to ciekawa pozycja na rynku polskich kursów specjalistycznych, związanych z komunikacją wizualną. Tematyka, którą poruszają, jest bardzo aktualna i interesująca zarówno dla początkujących adeptów projektowania, jak i profesjonalistów chcących poszerzyć swoją wiedzę. O wysokim poziomie kursu i profesjonalnej organizacji przekonałem się na własnej skórze.

Warto wspomnieć o miejscu, w którym odbywały się warsztaty. Centralny Dom Technologii  to nowo otwarta przestrzeń edukacyjno-technologiczna, mieszcząca się w budynku dawnego Centralnego Domu Towarowego, znanego przez wielu jako Smyk, ze względu na mieszczący się na parterze pierwszy sklep firmowy późniejszej sieci. CDT łączy w sobie centrum edukacyjne, przestrzeń wystawową oraz centrum biznesowo-konferencyjne. Dostosowane do prowadzenia warsztatów miejsce niewątpliwie wpłynęło na pozytywne doświadczenie przebiegu kursu. Dzięki lokalizacji na ulicy Kruczej, w samym centrum Warszawy, zarówno miejscowi, jak i osoby dojeżdżające, nie miały kłopotu z dotarciem na wydarzenie.

W kolejnych dniach Rainer Scheichelbauer poprowadził również warsztaty „Responsive Vector Design with Variable Font Technology” oraz wykład „Limits no more” o nowych technologiach w dziedzinie projektowania krojów pisma.

 

Przypisy:

  1. J. Hudson, Introducing OpenType Variable Fonts, [online] https://tiny.pl/t2fdc  [dostęp 22.12.2019].

 

Korekta: Krzysztof Gębarowski, Julia Żak


Dziękujemy Warsaw Design LAB  za możliwość udziału w warsztatach.

czytaj także:

Maja Starakiewicz (EN), Paweł Krzywdziak (EN), Katarzyna Janota (EN)

The Things That Make Us Grow

  • # Eksperymenty
  • # English
  • # Praktyka
  • # Rozmowy
A conversation with Anja Lutz, art book designer and founder of A—Z Presents Space for Experimental Graphic Design in Berlin.