dostosuj witrynę:


Design 32. Najlepsze dyplomy projektowe Akademii Sztuk Pięknych 2019

Uwaga!

Aby ograniczać ryzyko infekcji wirusem SARS-CoV-2 wszystkie wydarzenia organizowane przez Akademię Sztuk Pięknych w Katowicach lub organizowane na terenie uczelni są zawieszone do odwołania. Dotyczy to również obrad jury i wernisażu konkursu Najlepsze Dyplomy Projektowe Design32.
O nowym terminie wydarzenia poinformujemy, gdy znana będzie nowa data wernisażu.
Dziękujemy za okazywane zrozumienie.

Organizatorzy

———

Co pokazuje nam przegląd najlepszych projektów dyplomowych z najważniejszych uczelni w Polsce? Jaki obraz młodego środowiska akademickiego z naszego kraju prezentuje konkurs? Czy możemy w tym wyborze zobaczyć przyszłość projektowania w Polsce? Czy możemy odnaleźć rozwiązanie naszych dzisiejszych problemów?

Czy realizacje początkujących projektantów są odbiciem naszych ambicji i oczekiwań? A może są to jedynie niemożliwe do zrealizowania szkolne próby, akademickie wizje i artystyczne fantazje nieprzystające do rzeczywistości?

Czy będziemy mogli kiedyś użyć niektórych z tych projektów? Czy te realizacje mogą stać się nowym rozdziałem projektowania w Polsce? Czy dyplomowe prace dadzą nam świeże inspiracje i pozwolą na przemyślenie roli dizajnu w naszym kraju?

Kim będą w przyszłości młodzi projektanci wchodzący obecnie do zawodu? Czy dyplomy będą dla nich przepustką do profesjonalnej kariery? Czy są wśród nich osoby, które zrewolucjonizują nasze myślenie o dizajnie?

Na te pytania odpowiada co roku konkurs Design 32 – Najlepsze Dyplomy Projektowe publicznych uczelni artystycznych w Polsce  organizowany przez Akademię Sztuk Pięknych w Katowicach .

Historia naszego projektu zaczęła się 10 lat temu.

Od tego czasu pokazujemy szeroką perspektywę młodego projektowania w kraju – zaznaczamy obszary zainteresowań, pokazujemy tematykę dyplomową, która często jest odbiciem aktualnych tendencji w projektowaniu. Jubileuszowa edycja konkursu to nie tylko standardowy konkurs i wystawa w Rondzie Sztuki. To również wystawa podsumowująca 10 lat konkursu, którą obejrzymy podczas Łódź Design Festival 2020.

Wystawa – Klucz: relacje

Relacje to hasło – klucz tegorocznej edycji przeglądu i wystawy. Słowo to jest potraktowane dosłownie – jako zależności pomiędzy ludźmi, a środowiskiem zewnętrznym. Występuje także w kontekście wyjaśniania, tłumaczenia, sprawozdania tematów i pojęć.

Wystawa została podzielona na pięć sekcji, które tworzą odmienne obszary tematyczne.

W pierwszej kategorii znajdują się prace poświęcone relacjom międzyludzkim – projekty, które definiują istotę więzi w rodzinie, z sąsiadami. Ponadto, projekty te odnoszą się do barier komunikacyjnych oraz do uwikłania człowieka XXI wieku w życie. Druga kategoria to projekty, poruszające temat zdrowia, ciała i higieny pracy. Ergonomia oraz dbanie o siebie to priorytety według autorów prac, które znalazły się w tej kategorii. Trzecia sekcja obejmuje prace, poruszające temat relacji człowieka ze środowiskiem naturalnym, zwierzętami i ich roli w dzisiejszym świecie, ale także w innych kręgach kulturowych. Czwarta kategoria to projekty, odnoszące się do tożsamości i relacji przeszłości z teraźniejszością. To prace, które czerpią z tradycji, ale także definiują na nowo tożsamość miejsc i produktów. Ostatnia kategoria to przestrzeń, w której spotyka się świat wirtualny z rzeczywistością. Projekty wykorzystują technologię, pokazując w jaki sposób może być ona jeszcze efektywniej stosowana.

Kogo nagrodzimy?

Formuła się nie zmieniła. Nagrody wręczymy autorom najlepszych dyplomów projektowych, których prace do konkursu zgłosić mogła tylko macierzysta uczelnia. Spośród 32 projektów prezentowanych na wystawie jury tworzone przez rektorów uczelni wybierze najlepsze i przyzna cztery nagrody: Nagrodę Rektorów, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Marszałka Województwa Śląskiego oraz Prezydenta Miasta Katowice.

Do tegorocznej edycji konkursu zgłoszono następujące dyplomy:

 

Akademia Sztuk Pięknych we Wrocławiu:

  • Skaner i drukarka – modułowy zestaw dla technologii druku 3D (Radosław Fiołek).
  • Tożsamość wizualna Muzeum geologicznego we Wrocławiu (Agnieszka Piotrowska).
  • Wokół człowieka – struktury powiązań. Autorska kolekcja ubiorów inspirowana formami organicznymi (Emilia Kaszowska).
  • Umywalnia. Obiekt użytkowy – zestaw naczyń ze stelażem zwracający uwagę na budowanie więzi i problem nadmiernego zużycia wody (Karolina Gardzilewicz).

 

Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie:

  • STALK. Obiekt wystawowy na Wiśle służący eksponowaniu rozwiązań promujących projektowanie zrównoważone, biomimetykę oraz związane z nimi idee (Aksana Maria Wietrow).
  • Między materiałem a prawdą – meble o wytrzymałej, stabilnej konstrukcji z materiału na pozór nietrwałego, kojarzonego z jednorazowością (Ewa Pęszkal).
  • Italo Calvino, If on a winter’s night a traveler – interpretacja. Projekt dwóch książek – pierwsza zawiera tekst, a druga prezentację rozwoju konkretnych wątków i określeń na przestrzeni powieści (Hanna Piotrowska).
  • Udomowienie zwierząt gospodarskich – prowokujące do refleksji nad obecnością i miejscem zwierząt w życiu człowieka wielofunkcyjne, porcelanowe naczynie, lampa/budzik oraz siedzisko (Agata Małek).

 

Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi:

  • Dynamiczna identyfikacja wizualna sieci hosteli CUBE. Umożliwia dostosowanie logotypu oraz pozostałych elementów języka graficznego do przestrzeni, a także potrzeb hostelu (Anna Dauenhauer).
  • Projekt urządzenia usprawniającego procedurę testu kometowego (ILECA-28). Projekt specjalistycznego urządzenia wspierającego proces detekcji uszkodzeń i analizy naprawy DNA (test kometowy), powstały we współpracy z Uniwersytetem Medycznym w Łodzi (Marta Wota).
  • Projekt maski z pogranicza światów – wirtualnego i realnego dla branży gier wideo (Mikołaj Chrostowski).
  • Typy osobowości a preferencje w wystroju wnętrz. Kolekcja dywanów dla ekstra- i introwertyków (Izabela Krześlak).

 

Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach:

  • Obserwatorium dźwięku. Instalacja multimedialna o charakterze edukacyjnym. Interaktywna, edukacyjna instalacja multimedialna służąca do obserwacji dźwięku (Kacper Mutke).
  • Pamiętam – obiekty wyrażające pamięć o zmarłym w myśl nurtu less waste. Projekt odnoszący się do słowiańskiej tradycji czczenia zmarłych, składający się z arkuszy do spalania, czarki pamięci ze zbiornikiem na popiół, poziomego wazonu na cięte kwiaty oraz donicy z terakotowym wkładem nawadniającym (Martyna Piątek).
  • Liternictwo Mikołowa. Zestaw krojów inspirowanych mikołowskimi szyldami. Trzy kroje pisma: Jakelka, LipstaFilipek zrealizowane w oparciu o przykłady dawnego liternictwa szyldowego, tworzonego przez mikołowskich rzemieślników (Weronika Mehr).
  • Lumo – akcesoria rowerowe do przewożenia psów. Linia akcesoriów umożliwiających przewożenie psa podczas podróży rowerem (Agnieszka Uchyła).

 

Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku:

  • Lata 90. O czym szumią ortaliony. Książka – podróż sentymentalna do tytułowych lat dziewięćdziesiątych (Hanna Kmieć).
  • Anatomicon – ilustrowany atlas anatomiczny. Projekt atlasu anatomicznego dla dzieci w wieku szkolnym (Jakub Baracz).
  • Szykownik. Świadomy rytuał piękna. Zestaw mebli składający się z toaletki, stołka i kamerdynera jako odpowiedź na powszechnie panujące przekonanie o tym, że toaletka jest meblem nieaktualnym i wymagającym odświeżenia (Magdalena Karpińska).
  • Mieszkać na drzewie. Projekt HUBA. Namiot, specjalnie zaprojektowany do zawieszania na drzewie (Paweł Lewandowski).

 

Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu:

  • Specjalistyczny pojazd do montażu i utrzymania oznakowania pionowego dróg. Projekt koncepcyjno-funkcjonalny (Agata Rosiecka).
  • Siedziska aktywne. Aktywne, ruchome siedzisko, które dzięki zaokrąglonej podstawie w kształcie soczewki, obraca się i buja na boki w każdym kierunku (Kamila Wolska).
  • Projekt podręcznika do nauki języka migowego. Podręcznik oraz plansze i plakaty popularyzujące język migowy w Polsce (Roxana Goncerzewicz).
  • HOME – kolekcja ubrań. Subiektywna, artystyczna wypowiedź zainspirowaną formami natury (Maria Bartosiak).

 

Akademia Sztuki w Szczecinie:

  • Mebel dla przedszkolaka do użytku indywidualnego z możliwością grupowania kilku stolików do pracy zespołowej (Nikola Kowalska).
  • Projekt książki aktywnościowej dla dzieci pt. Słowianek, czyli zabawy i tradycje słowiańskie według pór roku. Książka edukująca najmłodszych w zakresie polskiej kultury, bogatej we własne tradycje i święta (Patrycja Posyłajka).
  • Bomba witaminowa – gra edukacyjna. Projekt przeznaczony dla dzieci od ósmego roku życia oraz ich rodziców (Justyna Kwidzińska).
  • ŻYCIE POMIĘDZY – projekt przestrzeni wspólnej blokowiska w Goleniowie zwracająca uwagę na problem degradacji osiedli wielkopłytowych. Propozycja rozwiązania dla wspólnej przestrzeni blokowiska z lat 70. XX wieku (Karolina Owczarz).

 

Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie:

  • Dziecko w świecie dorosłych. Projekt aplikacji mobilnej wspierającej budowanie poczucia sprawczości u dzieci. Aplikacja „Szwendam się” zaprojektowana dla dzieci w przedziale wiekowym 4–5 lat, przeznaczona przede wszystkim do zabawy (Aleksandra Badura).
  • Wobec konsumpcji. Model wzorcowej marki opartej o założenia zrównoważonego rozwoju oraz produktu wspierającego jej wizerunek. Model marki opartej na wartościach rzemieślniczych (m.in. szczerości, autentyczności, transparentności), a także produkt symbolizujący wartości marki, których celem jest zwrócenie uwagi na przeciwdziałanie nadprodukcji i nadkonsumpcji oraz ich negatywnym skutkom (Dominik Kłóś).
  • Domowe biuro – mebel organizujący przestrzeń pracy (Anna Markowska).
  • Kolekcja ubiorów inspirowana mistycznym klimatem i ukrytym pięknem przyrody w Południowej Anglii – Lichenes. Kolekcja w duchu Zero Waste zainspirowana zdjęciami porostów na kamieniach – efekt zafascynowania kształtem, barwą, strukturą i formą porostów oraz rozważań nad środowiskiem naturalnym, obserwacji otaczającego nas świata i reakcją projektanta na problemy z nim związane (Anna Kaniewska).
Które z wyżej wymienionych projektów otrzymają wyróżnienia?

Werdykt jury ogłosimy podczas wernisażu wystawy — 13 marca 2020 roku, od godziny 13:00 w katowickim Rondzie Sztuki  (wstęp wolny).
Wystawę oglądać będzie można do 17 kwietnia 2020 roku.

Zapraszamy!

Projekt urządzenia usprawniającego procedurę testu kometowego (ILECA-28). Projekt specjalistycznego urządzenia wspierającego proces detekcji uszkodzeń i analizy naprawy DNA (test kometowy), powstały we współpracy z Uniwersytetem Medycznym w Łodzi (Marta Wota). Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi.

Projekt podręcznika do nauki języka migowego. Podręcznik oraz plansze i plakaty popularyzujące język migowy w Polsce (Roxana Goncerzewicz). Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu.

Mieszkać na drzewie. Projekt HUBA. Namiot, specjalnie zaprojektowany do zawieszania na drzewie (Paweł Lewandowski). Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku.

Wobec konsumpcji. Model wzorcowej marki opartej o założenia zrównoważonego rozwoju oraz produktu wspierającego jej wizerunek. Model marki opartej na wartościach rzemieślniczych (m.in. szczerości, autentyczności, transparentności), a także produkt symbolizujący wartości marki, których celem jest zwrócenie uwagi na przeciwdziałanie nadprodukcji i nadkonsumpcji oraz ich negatywnym skutkom (Dominik Kłóś). Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie.

Typy osobowości a preferencje w wystroju wnętrz. Kolekcja dywanów dla ekstra- i introwertyków (Izabela Krześlak). Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi.

Mebel dla przedszkolaka do użytku indywidualnego z możliwością grupowania kilku stolików do pracy zespołowej (Nikola Kowalska). Uniwersytet Artystyczny w Szczecinie.

Co zobaczymy na wystawie podczas Łódź Design Festival?

Zwycięzców 10 edycji Design 32 – Najlepsze Dyplomy Projektowe . Trudno o lepsze miejsce dla podsumowania efektów 10 lat kształcenia projektantów niż jedna z najważniejszych imprez poświęconych dizajnowi w Polsce  w dniach 15–24 maja 2020.

Wystawa będzie retrospektywą ukazującą najlepsze z najlepszych dyplomów realizowanych przez młodych Polskich projektantów. Przypomnimy sobie, jakie problemy podejmowali dyplomanci przez ostatnią dekadę, sprawdzimy, jak zmieniło się podejście do realizacji dyplomów, zadamy pytanie, jaka perspektywa na przyszłość rysuje się przed studentami wydziałów projektowych.

 


materiały organizatorów

czytaj także: