Gdańskie TOFU Studio otrzymało aż dwa wyróżnienia w odbywającym się w Hong Kongu konkursie HKDA Global Design Awards 2018. Polacy byli jedynym studiem projektowym z Europy Środkowej podczas uroczystej gali podsumowującej tegoroczną edycję tego konkursu.
Konkurs HKDA GLOBAL DESIGN AWARDS, w którym w tym roku brało udział ponad 2 500 zgłoszeń z całego świata, organizuje założone w 1972 roku Stowarzyszenie Projektantów w Hongkongu: Hong Kong Designers Association (HKDA). Nagrody HKDA GLOBAL DESIGN AWARDS to jedne z najbardziej prestiżowych i uznanych cross-dyscyplinarnych wyróżnień projektowych w regionie Azji i Pacyfiku, przyznawane w konkursie organizowanym przez to stowarzyszenie od 1975 roku.
W tym roku aż dwa wyróżnienia otrzymało gdańskie TOFU Studio za projekt „Złotej Kampanii” promującej XV-wieczny tryptyk „Sąd Ostateczny” Hansa Memlinga, przygotowanej na zlecenie Muzeum Narodowego w Gdańsku. Identyfikacja wizualna stworzona na potrzeby tych działań oraz film promujący tryptyk zostały dostrzeżone przez Jury tegorocznej edycji, w skład którego weszli m.in.: Andy Altmann, Paul Austin, Kan Tai-keung, Dag Solhaug Laska, czy Ryosuke Uehara. Oba projekty uzyskały tytuł EXCELLENCE i trafiły do grona ścisłych laureatów tegorocznej edycji tego azjatyckiego konkursu.
Dzięki wsparciu Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy oraz Urzędu Miasta Gdańska, przedstawiciele gdańskiego studia mieli możliwość bezpośredniego uczestnictwa w uroczystej gali HKDA GLOBAL DESIGN AWARDS 2018 w Hong Kongu.
Adam Chyliński z TOFU Studio podzielił się z nami kilkoma refleksjami z tego wydarzenia.
Azjatyckie projektowanie było dla mnie zawsze powiewem świeżości. Jednak z racji odległości, ten powiew nie docierał do mnie zbyt często. Dzięki wyjazdowi na Hong Kong Global Design Awards, miałem okazję nie tylko zobaczyć, ale i poczuć z czym się to orientalne danie je. Mam na ten temat kilka luźnych spostrzeżeń.
Po pierwsze z odległości zobaczyłem, że „zachodnie” projektowanie ma swoje ściany, poza które rzadko się wychyla. Siedzimy w pudełku w którym w pewien sposób czerpiemy nawzajem ze wspólnych wzorców i to widać. Po tym co zobaczyłem w HK miałem wrażenie, że projektanci z Azji, są w zupełnie innej przestrzeni. Czym się to objawia? Przede wszystkim dużo projektowania z tradycyjną chińską, japońską (nazwijmy to azjatycką) literą. Azjatycka typografia jako punkt wyjścia jest bardzo mocno eksploatowana, często przetwarzana aż do abstrakcji.
Papier został wynaleziony w Chinach i widać, że w tamtym projektowaniu jest bardzo ważny. Niesamowite zabawy z teksturą, papierem czerpanym uszlachetnieniami. Kapitalne projekty książek, odważne edytorsko, ale również pod kątem samej formy.
Niesamowita ilość i jakość tamtejszych studiów i projektantów. Polecam przyjrzeć się chociażby: Tommy Li Design Workshop Limited , pill&pillow , Ken Lo i jego studio BLOW, 84000 Communications Limited , TGIF , Pengguin , czy young & innocent .
Dużo brand hero, dużo ilustracji, kolory często na granicy kiczu, dużo dobrego minimalizmu. Co ciekawe na ulicach prawie nie widać tego topowego projektowania jakie widzieliśmy na gali, tam króluje zupełnie inne podejście.
Last but not least – Chińczycy mają świadomość biznesowej siły jaką ma projektowanie. Galę HKDA otwierało wystąpienie Podsekretarza w Ministerstwie Gospodarki HKSAR Pana Dr. Bernarda Chan Pak-Li, w którym mówił o tym jak rząd myśli o branży projektowej, jak bardzo wpisuje się ona w innowacje gospodarcze i jak jest ważna w budowaniu przewagi konkurencyjnej.
Strona konkursu: gda.hongkongda.com
TOFU Studio to multidyscyplinarne studio projektowe z Gdańska specjalizujące się w grafice użytkowej oraz rozwiązaniach z obszaru motion graphics. Studio jest laureatem zeszłorocznej Nagrody za Promocję Kultury Miasta Gdańska im. Marcina Opitza przyznawanej przez Prezydenta Miasta Gdańska oraz kilkudziesięciu innych konkursów w Polsce i na świecie.
na okładce: Adam Chyliński i Daniel Naborowski podczas Gali HKDA GLOBAL DESIGN AWARDS 2018, fot. dzięki uprzejmości TOFU Studio