Już od ponad 25 lat Instytut Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie zaprasza nas do świata najnowszych produktów, fantastycznego dizajnu i świetnych rozwiązań. Wielu projektantów marzy o tytule Designera Roku. Ci, którzy już go otrzymali wiedzą, że wiąże się on z prestiżem i zaufaniem.
Oprawa wystawy projektu Grynasz Studio robi wrażenie. Gdyby nie możliwość posądzenia o stronniczość, Instytut mógłby przyznać nagrodę sam sobie w kategorii „Grafika użytkowa i opakowania”. Sama ekspozycja to podróż sentymentalna, np. do modelu fotela RM57, projektu legendy polskiego dizajnu Romana Modzelewskiego, dostosowanego do nowoczesnych technologii produkcyjnych i nieco ergonomicznie skorygowanego. Zobaczymy ponadto wiele pięknych i efektownych wyrobów: mebli, ceramiki, dywanów, grafiki. Dotkniemy nowoczesnych materiałów – wchłaniających wszelkie ciecze mat, odpornego na wszystko kamienia synteryzowanego. Znajdziemy tu również produkty promujące zdrowy tryb życia – aplikacje zegarkowe, ławkę dla rowerzystów (przy próbie skorzystania z szafek ukrytych pod siedziskiem uwaga na palce!) – oraz recycling – kosz na śmieci samodzielnie oddzielający frakcje. Będziemy mieli też niepowtarzalną okazję na własne oczy zobaczyć model super tajnego sprzętu wojskowego, pokazywanego na zupełnie nietajnej wystawie. W końcu zetkniemy się z opakowaniami, które sprawiają, że lepiej wyglądają nie tylko produkty, ale zapewne również słupki sprzedaży.
Z wystawy można wyjść jednak z uczuciem pewnego niedosytu – dizajn pomija mniejszości. Automat do soczewek wyrzuca produkty tuż nad podłogą. Czy nie jest tak, że to seniorzy najczęściej potrzebują wspomagać swój wzrok i jednocześnie nie przepadają za schylaniem się? Recyklomat za segregowanie śmieci nagradza nas darmowymi biletami do teatru. To świetna idea, ale nie skorzystają z niej dzieci i osoby poruszające się na wózku – elementy sterujące umieszczono zbyt wysoko. Większość prezentowanych sprzętów gospodarstwa domowego obsługiwana jest za pomocą paneli dotykowych i obracających się bez końca pokręteł. Jak wybrać program, gdy nie widzimy? Jest to przerażające, gdy uświadomimy sobie, że suma tych mniejszości to niemal jedna trzecia z nas.
Na szczęście niektórzy wystawcy starają się mierzyć z codziennymi problemami. Jest na wystawie zmywarka z podnoszoną dolną szufladą czy dopasowujące się do wymiarów użytkownika strzemiona, które chronią przed upadkiem i odciążają stawy. Znajdziemy syfon, z którego pierścionek zaręczynowy wyjmiemy od góry, bez zalewania wszystkiego, co trzymamy pod umywalką. Jest też Pucio – książka dla dzieci opracowana przy udziale logopedy.
Wychodząc z wystawy spotkałem stojącego nieopodal mężczyznę, który z warszawskim akcentem zapytał: „Panie! Na co komu cały ten dizajn?” Całe szczęście nie ma na nie właściwej odpowiedzi.
—
Pełna lista nagrodzonych: iwp.com.pl
Wzór Roku
Nagroda przyznana przez Ministra Przedsiębiorczości i Technologii
Serwis Prawo.pl
serwis internetowy
Projekt: Ewa Usowicz, dyrektor Działu Serwisów Informacyjnych Wolters Kluwer z zespołem, kierownik projektu Karol Kozłowski
Usługodawca: Wolters Kluwer Polska
Designer Roku
Nagroda przyznana przez prezesa Instytutu Wzornictwa Przemysłowego
Jarosław Szymański
Jarosław Szymański (ur. 1963)
Wydział Architektury i Wzornictwa w gdańskiej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych ukończył w 1991 roku. W tym samym roku rozpoczął pracę na macierzystej uczelni. W kadencji 2012–2016 pełnił funkcję prorektora. W 2001 roku założył wraz z żoną biuro projektowe Studio 1:1, gdzie realizuje prace z zakresu wzornictwa przemysłowego, architektury wnętrz, architektury i wystawiennictwa.
Najważniejsze nagrody: Wyrożnienie „Teraz Polska” za projekt sprzętu elektroinstalacyjnego serii Gala (nagroda zespołowa Marek Adamczewski, Jarosław Szymański, Marek Średniawa, Bogumiła Joźwicka; 1995); Druga nagroda za projekt zegara Mobius w konkursie zorganizowanym przez Fundację Rzecz Piękna i Bunkier Sztuki w Krakowie (1998); Pierwsza nagroda w konkursie na koncepcję scenografii stałej wystawy Europejskiego Centrum Solidarności w Gdańsku (projekt zespołowy; 2008)
Najważniejsze wystawy: Faces of Polish Design, Narodni Galerie, Praga, 2010; Orgatec, Kolonia, 2012; PoZDROWIEnie z przyszłości, Łodź Design Festival, 2012
—
Wystawa pokonkursowa Dobry Wzór 2019
25.10–1.12.2019
Instytut Wzornictwa Przemysłowego
ul. Świętojerska 5/7
Warszawa