02 grudnia 2022 odbyła się gala Projektu Roku 2021/2022.
Projekt Roku to pierwszy w Polsce konkurs projektowania graficznego, który wykracza poza ocenę estetyczną, poddając refleksji funkcje dizajnu oraz odpowiedzialność społeczną twórców. Powołany do życia w 2010 konkurs analizuje najbardziej przełomowe realizacje twórców grafiki użytkowej w Polsce oraz promuje wartości bliskie Stowarzyszeniu Twórców Grafiki Użytkowej .
Projekt Roku nie chce podejmować się jedynie estetycznej oceny projektów. Organizatorom zależy aby w procesie pozyskiwania zgłoszeń omawianych na obradach jury, dostrzeżony został szerszy kontekst ich powstania oraz zdiagnozowane tendencje w kategorii, jaką jest grafika użytkowa. W ramach konkursu nominowane projekty rozpatrywane są na kilku płaszczyznach, niejednokrotnie zderzają się ze sobą dzieła o różnej skali, technice opracowania, poziomie złożoności i odmiennych kategoriach formalnych.
W tym roku otrzymano 317 zgłoszeń, które rozłożyły się pomiędzy kategoriami następująco: Forma (91), Idea (64), Impakt społeczny (56), Projektowanie dla instytucji publicznych (49), Projekty przyjazne środowisku (8), Świeża krew (49).
Tegoroczna nagroda i miano Projektu Roku trafiły do pecko.studio™ (Michał Pecko) za projekt „Raz, dwa, trzy, rzeźba patrzy!” – opracowanie identyfikacji wizualnej i systemu ekspozycji wystawy rzeźby skierowanej do najmłodszych w Muzeum Narodowym w Gdańsku. Jury uznało, że jasny, czytelny ton komunikacji na każdym punkcie styku odbiorcy z projektem w Raz, dwa, trzy, rzeźba patrzy! autorstwa pecko.studio nie fałszuje w żadnym wydaniu. Projekt jest lekki, nieprzegadany, przyjemny i łatwo dający się polubić, adekwatny do treści, zachwyca ekologicznym podejściem do produkcji ekspozytorów.
W ciągu ostatnich lat projektowanie krojów pisma stało się niezwykle popularną dziedziną twórczości polskich projektantów. Projekty prezentowane jury, tworzone przez Jana Estradę-Osmyckiego / TEKIO cechują się światowej klasy jakością, oryginalnym pomysłem i znakomicie przygotowanymi materiałami prezentującymi dane kroje. Jury uznało, że działalność TEKIO wzmacnia polskie środowisko projektowe i wzbogaca polską kolekcję typograficzną, tym samym zasługując na tytuł Studio/Projektanta Roku.
Nagroda Specjalna trafiła w tym doku do Alicji Kobzy , za wyjątkowy projekt badawczo-historyczny Polish Female Graphic Designers 1945–1989, prezentujący sylwetki i twórczość polskich projektantek. Podczas gdy jest to działanie okołoprojektowe, zasługuje na wsparcie i nagłośnienie. PFGD to niezwykle szlachetne działanie, ze względu na zwracanie uwagi na pomijanie kobiet w historii, umożliwienie pogłębiania wiedzy na temat konkretnych projektantek oraz ogromny potencjał wydawniczo-wystawienniczy. Zachęcamy do zapoznania się z projektem oraz wspierania go w formach, które proponuje autorka.
Zarówno nagrodę jak i wyróżnienie w kategorii Forma otrzymał Jan Estrada-Osmycki/TEKIO. Projekt URSA MONO (nagroda) wykorzystuje przestrzeń negatywową, swobodnie traktuje archetyp formy litery, nie zatracając przy tym czytelności tekstu. Napisy rodem z przyszłości, a jednak inspirowane przeszłością, hipnotyzują odbiorcę i pozostawiają nieobojętnym. Wyróżnienie otrzymał krój Halisa.
Kategoria Idea przyniosła nagrodę projektowi „Świteź” – projekt gry i platformy edukacyjnej autorstwa Anny Pałosz, Iwona Haberny, Wojciech Rzadek, dr hab. Tomasz Majkowski, dr hab. Paweł Bukowiec. Wyróżnienie przypadło Karolowi Romanowskiemu za projekt książki Popatrz inaczej.
W tej kategorii nagrodę otrzymał projekt „Raz, dwa, trzy, rzeźba patrzy!” (nagrodzony również tytułem Projekt Roku) autorstwa pecko.studio™. Wyróżnienie otrzymał Victor Soma za oprawę graficzną i konceptualną wystawy Paradyz. Archiwum opowieści teatralnych.
Jury zadecydowało o nieprzyznaniu nagrody w kategorii Projektowanie przyjazne środowisku. Uznało zgłoszone projekty za niewystarczająco powściągliwe w produkcji i ilości jak na zadane kryteria oceny.
W tegorocznej edycji konkursu kategoria Impakt Społeczny cieszyła się dużą popularnością. Nagroda trafiła do studia Podpunkt za projekt SUPP – Language is the only limit, a wyróżnienie przyznano projektowi „Hoża, moja ulica/Hoza, my street” ilustrowanemu reportażowi, który wydany został w formie książki, autorstwa Pawła Kłudkiewicza.
Nagroda w kategorii świeża krew trafiła w ręce Marcina Niedziałka za projekt Lost Connections – research, projekt portalu i kroju pisma traktującego o zapomnianych ligaturach w językach posługujących się skryptem łacińskim. Wyróżniony został projekt LIMINAL – Dziennik obserwacji autorstwa Kornelii Biały.
Wszystkim laureatom gratulujemy!
Więcej o kategoriach, konkursie i projektach nominowanych na stronie: projektroku.pl
—
materiał prasowy organizatorów