Historia identyfikacji wizualnej festiwalu Short Waves to historia promocji niełatwego programu, w większym stopniu stawiającego wyzwania odbiorcom, niż starającego się go tanio zauroczyć. Pytanie zadawane z roku na rok brzmiało: jak przyciągnąć szeroką widownię osób na co dzień przyzwyczajonych do niewymagających treści, jednocześnie zachowując charakter. Wyznaczyło ono wyzwanie dla organizatorów i projektantów identyfikacji, jakim było ciągłe balansowanie między wykorzystaniem kodów wizualnych charakterystycznych dla kultury popularnej z jednoczesną brutalnością i bezkompromisowością należną filmom pokazywanym w ramach festiwalu.
Short Waves Festival jest jednym z najważniejszych polskich festiwali prezentujących wyłącznie filmy krótkometrażowe.
To sieć filmowych wydarzeń rozproszonych w przestrzeni miejskiej Poznania. Ich trzonem są pokazy konkursowe — zestawy krótkich metraży obejmujących pięć kategorii: Konkurs Międzynarodowy, Konkurs Polski, Dances with Camera, Urban View oraz Konkurs Polskich Filmów Eksperymentalnych.
Short Waves Festival prezentuje także nieoczywiste pasma tematyczne, takie jak Comedy, Horror czy Kinky Shorts, program fokusowy (m.in. fokus geograficzny – w 2021 roku prezentujący kinematografię Austrii), segment branżowy, wydarzenia audiowizualne, muzyczne i wyjście poza salę kinową: plenery, kluby, pokazy w galeriach sztuki, salach teatralnych czy prywatnych ogrodach Poznaniaków pod hasłem Random Garden Cinema. Dzięki kontynuacji wprowadzonej w 2020 roku nowej, hybrydowej formuły, siedem czerwcowych dni to wydarzenia i filmy odbywające się równolegle offline, w Poznaniu i online.
Studio Uniforma opracowało zarówno elastyczny, całoroczny, częściowo animowany system identyfikacji wizualnej festiwalu, jak i edycji 2021.
Podjęli ryzyko postawienia na bezkompromisową czerń i biel, oraz pozornie toporny, gazetowy, ogłoszeniowy sposób komponowania. Bardzo nietypowy w promocji wydarzeń filmowych.
Wersja identyfikacji wizualnej edycji 2021 została oparta na haśle edycji: MirrorMirror. Lustro nie tylko odzwierciedla rzeczywistość, ale ją tworzy co pokazuje kompleksowość funkcjonowania w czasie tu i teraz. Motyw lustrzanego odbicia w puzderku, który buduje key visual, przypatruje się współczesnym nam. W jednym odbiciu klatka z filmu, ale drugie pozostaje nieodgadnione: odzwierciedlenie rzeczywistości, dwuznaczność obrazu, głęboki wgląd w naszą psychikę oraz wiele więcej, ponieważ to, co widzisz w lustrze, może być postrzegane zupełnie inaczej przez kogoś innego.
„Zawsze powtarzam, że w krótkim metrażu najważniejsza jest dla mnie otwartość twórców na podejmowanie ryzyka, redefiniowania tego co już było czy znajdowanie połączeń, które wcześniej nikomu nie przyszły do głowy, albo wydawały się zbyt karkołomne. Naszym zadaniem jako festiwalu, który te zjawiska przybliża w miarę możliwości szerokiej publiczności, jest znalezienie takiej formuły, która pozwoli im w pełni wybrzmieć. By pobudzić ciekawość, która wydaje się niezbędna by zdecydować się na obcowanie z innym czy nowym, zawsze staraliśmy się zaproponować oprawę wizualną, która będzie ku temu adekwatnym zaproszeniem. Świeżym, mocnym, szczerym. Powstanie Short Waves Festival, zbiegło się z powstaniem Studia Uniforma, które przez te lata nieomal nieprzerwanie nam towarzyszy i bardzo dobrze zna jego specyfikę i dynamikę. Bardzo się cieszę, że nowa identyfikacja jest właśnie jego autorstwa i wzbudzi wśród osób, do których ją kierujemy, równie silną ekscytację jak w naszym zespole.”
Szymon Stemplewski
Prezes i Współzałożyciel Fundacji Ad Arte, organizatora Short Waves Festival
„Krótkie filmy często jako pierwsze szukają sposobu na wyrażenie zmian otaczającego nas świata oraz wytwarzają swój własny, wyjątkowy dla tego formatu język filmowy. Nasz festiwal zawsze był otwarty na nowości, od początku uważnie śledzimy trendy i staramy się przełamywać schematy myślenia o wydarzeniach filmowych. Mamy młody zespół, współpracujemy z setkami twórców i artystów, którzy zdecydowanie nie lubią nudy. Ostatni rok udowodnił na globalną skalę, że w świecie mogą nagle i niespodziewanie występować procesy, które kompletnie zmieniają branżę filmową, a nawet – życie każdego z nas. Dlatego myślę, że warto podchodzić do zmian z otwartością i próbować szukać różnych rozwiązań – tak jak i my musieliśmy się przełamać i zacząć działać także w trybie online. Nasza nowa identyfikacja wizualna podkreśla zadziorność festiwalu i jego miejski charakter, wchodząc przy okazji w dialog z powoli wyczerpującą się estetyką internetu.”
Emilia Mazik
Dyrektorka Festiwal
Po raz pierwszy w 12-letniej historii festiwalu powstał system, który jasno prowadził uczestników przez zawiłości bogatego programu, jednocześnie utrzymując ich zainteresowanie.
Oddając głos organizatorom: wg. Stroer Media identyfikacja na nośnikach w Poznaniu mogła osiągać widownię dobową do 20 000 osób. Wyjście z festiwalem do platformy online i social mediów w czasach pandemicznych pokazało identyfikację światu. Udział wzięło ponad 8000 uczestników w Poznaniu i Online.
Odpowiedziała na formę hybrydową festiwalu, swoim dojrzałym stylem doskonale wpasowała się w oczekiwania i gust widzów. Elastyczny system pozwolił spójnie dopasować liczne elementy do różnorodnych działań festiwalowych – pokazów, warsztatów, wydarzeń offline i online. Identyfikacja nie umarła wraz z edycją wydarzenia, zidentyfikowała je i jest dalej wykorzystywana i rozwijana na bazie stworzonego systemu. Dzięki nowej oprawie festiwal wybrzmiał na tle innych; wniosła do ogólnoświatowego środowiska festiwali filmów krótkometrażowych świeżość i nowe spojrzenie.
Creative direction: Michał Mierzwa & Maciej Mach
Design: Michał Mierzwa, Ania Morawiak
Photography: Krzysztof Królak
—
materiał prasowy, opracowanie: Studio Uniforma