Dyplomy 2022: Royal Danish Academy

Tegoroczna wystawa dyplomowa Royal Danish Academy  zatytułowana New Design & Architecture prezentuje 230 projektów magisterskich obejmujących szeroki zakres tematyczny.

Wystawa podzielona jest na dwie części, prezentowane w odrębnych salach: Architekturę, w której prezentowane są projekty dziewięciu kierunków poświęconych architekturze i przestrzeni, oraz Dizajn, w której prezentowane są prace dyplomowe z zakresu projektowania produktu, ceramiki, komunikacji wizualnej, mody i tekstyliów oraz gier i mediów.

przestrzeń wystawy

przestrzeń wystawy

Motywem przewodnim wystawy dyplomowej jest hasło sustainability oraz skupienie się na łączeniu projektowania z celami zrównoważonego rozwoju ONZ, na których wprowadzaniu w projekty studenckie uczelnia koncentruje się od 2016 roku. Celem tego jest pokazanie, w jaki sposób edukacja projektowa może poprzez konkretne rozwiązania przyczynić się do tworzenia zrównoważonej przyszłości.

Przechodząc po części wystawy związanej z dizajnem odnosi się wrażenie, że prezentowane projekty są bardzo osobiste i poruszają tematy istotne dla ich autorów. Widoczne są różne podejścia: konkretne, innowacyjne rozwiązania, jak również projekty spekulatywne, refleksyjne i edukacyjne.

Warto między innymi zwrócić uwagę na wyróżniony projekt kolekcji ubrań Fucking Jävla Kuk-Kinship, stanowiący autorefleksję autorki, pochodzącej z Wysp Owczych Maibritt Marjunardóttir, na temat tożsamości kulturowej i wpływu pochodzenia na projektowanie. Zaprezentowana kolekcja łączy w sobie tradycyjne techniki dziewiarskie i tkackie z Wysp Owczych ze współczesną stylistyką. Projekt RP AV1 Willema Andreasa Stibolta to odpowiedź na wprowadzanie materiałów z odzysku do współczesnego projektowania mebli – finalnym produktem jest fotel w całości wykonany z przetworzonego polietylenu. Z kolei projekt autorstwa Nikoline Oda Gomolki Agnes bada, w jaki sposób procesy kreatywne mogą prowadzić do stanu kontemplacji w codziennym życiu. Rezultatem tego eksperymentu jest leżanka składająca się z prostej konstrukcji drewnianej oraz materaców wykonanych z naturalnych tkanin, wypełnionych trawą morską z duńskiego wybrzeża.

RP AV1 – proj. Willem Andreas Stibolt

kolekcja Fucking Jävla Kuk-Kinship – proj. Maibritt Marjunardóttir

Stuccotile – proj. Mathilde Thorup Müller Larsen

Chair in Quilt – proj. Lærke Ryom Nielsen

Wśród grafiki projektowej również panuje duża różnorodność i eksperymentalne podejście, niewiele jest natomiast typowych projektów identyfikacji wizualnych. Studenci podejmowali się głównie tematów społecznych, spekulatywnych i refleksyjnych, a wiele z nich wyszło poza typowe dla projektowania graficznego media cyfrowe i druk, eksperymentując z tekstyliami (Margrethe´s Last Tapestry – Tuva Victoria Belfrage Nesse, Artificial Eyes – Frederik Wendt Moesgaard) czy ceramiką (Stuccotile – Mathilde Thorup Müller Larsen). Uwagę przykuwa bardzo aktualny, spekulatywny projekt Departure – Arriving as Future Citizens autorstwa Linh Vũ Phạm oraz Mathilde Huss-Hansen, poświęcony nierównościom wynikającym z posiadania obywatelstw. W ramach projektu powstał koncept kampanii społecznej, zwracającej uwagę na problem nierówności społecznych związanych ze swobodnym podróżowaniem, oraz strona internetowa, prezentująca cztery scenariusze przyszłości obywatelstwa. Innym wartym uwagi projektem jest Garden Full of Names Sissel Vejby Møller – prezentujący alternatywny system identyfikacji i wayfindingu dla ogrodu społecznego w dzielnicy Nordvest, umożliwiający produkcję oznakowania bez uzależnienia od drogiego sprzętu i zewnętrznych specjalistów. Głównym elementem identyfikacji jest stworzony przez autorkę stencilowy krój pisma i bazujący na nim zestaw metalowych szablonów, umożliwiających oznakowywanie terenu ogrodu z pomocą opalarki.

Departure – Arriving as Future Citizens – proj. Linh Vũ Phạm, Mathilde Huss-Hansen

Garden Full Of Names – proj. Sissel Vejby Møller (fot. Sissel Vejby Møller)

Margrethe’s Last Tapestry – proj. Tuva Victoria Belfrage Nesse

Minusem wystawy mogą dla niektórych osób okazać się bardzo oszczędne, zwięzłe opisy projektów, które często nie podają wystarczającego kontekstu dla pełnego zrozumienia stojących za nimi idei. Dla uzupełnienia informacji można zapoznać się z wersją online  wystawy, w której każdy student miał możliwość udostępnienia pełnej dokumentacji dotyczącej projektu. Mimo tego, zdecydowanie warto zatrzymać się na wystawie New Design & Architecture przy okazji letniej wizyty w Kopenhadze i sprawdzić, jak absolwenci Royal Danish Academy próbują przyczynić się do tworzenia bardziej zrównoważonej przyszłości.

przestrzeń wystawy

Wystawa New Design & Architecture 2022

24.06.2022 – 18.08.2022
Wystawa czynna codziennie w godzinach 10–17

Royal Danish Academy 
Danneskiold-Samsøes Allé 51 
København K

Wystawa online: kglakademi.dk/node/9097/ 

___
Fot. Linh Dieu Vũ Phạm

czytaj także: