Dutch Design Week 2021

The Greater Number

Tegoroczny Dutch Design Week (DDW)  odbył się pomiędzy 16 a 24 października. Miejscem wydarzenia, już tradycyjnie, było Eindhoven. To największy w Europie Północnej festiwal poświęcony dizajnowi, który słynie z prezentowania innowacyjnych oraz eksperymentalnych projektów. W tym roku za cel obrano krytyczne przyjrzenie się produkcji i konsumpcji oraz znalezienie złotego środka w tworzeniu – zdaniem organizatorów polegającego na tworzeniu ani więcej ani mniej, lecz lepiej. Tę ideę reprezentowało hasło „The Greater Number”.

Festiwalowi towarzyszyła trudna do zliczenia ilość wystaw, paneli dyskusyjnych oraz wykładów. W tej relacji opiszę trzy ekspozycje przygotowane przez organizacje/platformy, które współpracują z Dutch Design Week i są już jego stałymi elementami: Dutch Invertuals prezentujące Objects for a new kind of society, GEO—DESIGN i Budget Airlines. We Are All The Jetset oraz Design Academy Eindhoven z przeglądem prac dyplomowych Graduation Show.

Objects for a new kind of society 

Pierwsza wystawa Objects for a new kind of society (Obiekty dla społeczeństwa nowego rodzaju) stawiała pytanie o nasze, ludzkie relacje z przedmiotami codziennego użytku, rolę projektantów w kształtowaniu społeczeństw oraz wyzwania, przed którymi stoją miasta w kontekście kryzysu klimatycznego. Została opracowana i przygotowana przez Dutch Invertuals  – holenderskie stowarzyszenie działające w Eindhoven, zrzeszające ponad 80 projektantów z całego świata.  

The Seed Fountain, proj. Christoph Dichmann

Blossoming Garden, proj. Delphine Lejeune

Na wystawie pracę The Seed Fountain (Fontanna z ziarnami) prezentował Christoph Dichmann . Projekt fontanny ma na celu zwiększenie bioróżnorodności w miastach przez angażowanie ludzkich mieszkańców i poszerzanie ich wiedzy, a także zwiększanie bioróżnorodności środowiska dzięki wysiewaniu nasion oraz poszerzaniu obszarów możliwych do zamieszkania przez zapylacze. Twórca proponuje nie tylko obiekty angażujące lokalne społeczności, ale także cyfrowe środowisko do gier i interakcji.

Blossoming Garden (Rozkwitający ogród) – lustra wytworzone przy użyciu technologii druku 3d – to projekt Delphine Lejeune . Użyty materiał ma pomóc w dostrzeżeniu nierównej relacji między światem natury i ludzi, a także być momentem do autorefleksji dla tych drugich. W obiektach autorka używa technologii modelowania i druku 3d w sposób, który ma zbliżyć ją do rzemiosła.

Budżetowe podróże i ich prawdziwy koszt

W tym roku piąta edycja GEO—DESIGN , długoterminowego projektu badającego społeczne, ekonomiczne i geopolityczne siły stojące za współczesnym dizajnem nosiła tytuł Budget Airlines. W tym roku kuratorzy analizowali prawdziwe koszty tanich linii lotniczych oraz postawili tezę, że pojęcie „taniości” to nie tylko cena, ale także sposób, w jaki postrzegamy świat. Wystawa odbyła się w budynku Van Abbemuseum, muzeum sztuki nowoczesnej, będącego partnerem projektu.

Plan 14: Stove ⇌ Jet Engine, proj. Qiaochu Guo i Chongjin Chen

Cheap Destinations, proj. Gundega Strauberga i Ieva Jakusa

Projekt Plan 14: Stove ⇌ Jet Engine (Plan 14: Kuchenka ⇌ Silnik odrzutowy) prezentowali Qiaochu Guo i Chongjin Chen. To badawczo-artystyczna odpowiedź na plany i działania wielu tanich linii lotniczych, które sponsorują projekty open-source adaptujące niepotrzebne silniki na kuchenki dla „Globalnego Południa”. Twórcy badają sprzeczności, relacje władzy oraz mitologie łańcucha produkcji i utylizacji problematycznych pozostałości usług lotniczych.

W Cheap Destinations (Tanie kierunki podróży) Gundega Strauberga razem z Ieva Jakusa przybliżały problem portu lotniczego w Rydze. To największe lotnisko Łotwy, zdominowane przez tanie linie lotnicze. Ryanair, jeden z głównych operatorów lotniska, reklamuje je listą atrakcji ze sloganem „miasto za tak małą cenę jak nasz bilet”. Pomija przy tym bogate dziedzictwo miasta i kultury łotewskiej. Autorki starały się oddać wagę problemu, prezentując typowe dla kultury obiekty oblane w połowie żółtym, błyszczącym i tanim materiałem.

The Noise Responsibility, proj. Raffaello73 (Fabio Salvadori, Federico Santarini) 

‘All flights are fuelled with leprechaun wee and my bullshit’, proj. Rhinestone Rodeo (Job Claassen, Ellen Pearson)

Graduation Show

Przestrzeń wystawy Graduation Show

Fading mountain, proj. Iris van Hagen 

Graduation Show jest na pewno jedną z najbardziej rozpoznawalnych wydarzeń mających miejsce podczas DDW. W tym roku 163 absolwentów Design Academy Eindhoven prezentowało swoje prace dyplomowe podczas wystawy – wszystkie prace można zobaczyć TU .

Follow The Crumbs That Fall From Your Own, proj. Bruno Baietto

Crash.jpeg, proj. Jonas Hejduk

Jednym z młodych projektantów zwracających uwagę na wydarzeniu był Bruno Baietto  prezentujący Follow The Crumbs That Fall From Your Own (Podążaj za okruchami, które spadają z ciebie). Projekt badał granice dizajnu jako narzędzia krytycznego, skupiając się na chlebie, którego bogata symbolika może odnosić się do pracy, klasy, polityki, religii, a w przypadku Bruna także rodzinnej historii.

W Crash.jpeg Jonas Hejduk  przedstawia spekulatywny scenariusz przyszłości, w której – na skutek zderzenia z meteorytem – zmniejsza się rozdzielczość nie tylko obrazów, ale i obiektów. Projektant zderza koncepcje High Definition z obiektami nieczytelnymi i ułomnymi, ale przez to autentycznymi, romantycznymi, estetycznymi, ekologicznymi i politycznymi.

To-be-looked-at-ness, proj. Hsin Min Chan

To-be-looked-at-ness, proj. Hsin Min Chan

Hsin Min Chan  stworzyła projekt To-be-looked-at-ness, w którym odnosi się do swojego doświadczenia pandemii, w którym jej ciało było monitorowane 24 godziny na dobę. Wydarzenie uświadomiło jej inne aspekty uprzedmiotowienia w codziennych sytuacjach obserwacji i kontroli. Sukienka, którą zaprojektowała próbuje odpowiedzieć na tę problematykę, sprawiając, że kobiece ciało staje się niedostępne i autonomiczne.

Body Grafts – Skinned Furniture, proj. Nancy Green

Mare Incognitum, proj. Doi De Luise

Tribute to Cleaning, proj. Barbora Středová

eAt ThE rIcH, proj. Aurélie Defez

Podsumowanie

Dutch Design Week to już kultowe wydarzenie w świecie dizajnu. Tegoroczna, bardzo bogata edycja, zdawała się nadrabiać straty z 2020 roku, kiedy to przez pandemię COVID-19 festiwal odbywał się tylko w przestrzeni wirtualnej. Projektom prezentowanym podczas festiwalu nie da odmówić się odwagi, wysokiej jakości estetycznej oraz dogłębnego reasearchu stojącego za prezentowanymi pracami. Choć nie zawsze eksperymentalne podejście jest trafne, myślę, że jest to kluczowy krok w kierunku lepszego projektowania, o które apelują organizatorzy w tej edycji wydarzenia. 

czytaj także: