Agrafa to międzynarodowa konferencja projektowa oraz studencki przegląd projektowy organizowane przez Akademię Sztuk Pięknych w Katowicach. Tegoroczne wydarzenie odbyło się 26 kwietnia pod hasłem Reflection.
Tak jak przy poprzedniej edycji, również w tym roku za identyfikację wizualną Agrafy odpowiadali studenci i studentki. Była to grupa w składzie: Ola Sacha, Anna Karasińska, Julia Moruń, Julia Famuła, Jakub Russak i Kinga Klisz, pod koordynacją Agaty Korzeńskiej i Magdy Giertugi.
Jako członkowie zespołu graficznego opowiemy o procesie projektowania oprawy graficznej tegorocznej Agrafy, który odbiega od tradycyjnego projektowania identyfikacji wizualnej konferencji.
W konkursie na projekt identyfikacji Agrafy 2024 wyłoniono aż dwie grupy studenckie. Stanowiło to nie lada wyzwanie i było realnym problemem projektowym z którym musieliśmy się zmierzyć.
Łącząc koncepcje postanowiliśmy oprzeć identyfikację na dwóch filarach, które na pierwszy rzut oka wydają się być sobie przeciwne. W warstwie merytorycznej skupiliśmy się na wizualizacji danych pokazując ją poprzez warstwę wizualną – śmieszne ilustracje, bazgrołki i doodle inspirowane logiem Agrafy.
Proces projektowania konferencji trwał aż 7 miesięcy. Projekt ewoluował, nie był sztywno zdefiniowany od początku do końca. Wraz z rozwojem identyfikacji wypracowaliśmy własne rozwiązania. W niektórych obszarach dla efektywnej pracy podzieliliśmy się odpowiedzialnością tworząc mniejsze podzespoły. Decyzje projektowe podejmowaliśmy wspólnie – nie utworzyliśmy hierarchii, razem analizowaliśmy zastane problemy.
Rozpoznawalnym elementem identyfikacji konferencji stała się „Agrafka”, czyli bohaterka wzorowany na logo wydarzenia. Projektując, zdecydowaliśmy się opierać na prostym, podstawowym gridzie. Na jego bazie budowaliśmy storytelling, opowiadając szalone historie i przygody Agrafki.
W ten sposób wytworzyliśmy system wychodzący poza ramy sztywnego schematu projektowania. Lekka forma wizualna pozwoliła na prowadzenie angażującej odbiorcę narracji w czasie promocji konferencji. Treści publikowane w mediach społecznościowych poprzez żart i humor budowały przestrzeń do dyskusji, a przede wszystkim zachęcały do refleksji na temat funkcjonowania w branży projektowej.
Mnogość wyprodukowanych przez nas form graficznych pozwoliła na recykling treści oraz wykorzystywanie motywów wizualnych na różnych nośnikach. Dla wzmocnienia dynamiki przekazu posłużyliśmy się także narzędziem animacji.
Naszym głównym celem przy tworzeniu Agrafy 2024 było zintegrowanie i zaangażowanie lokalnej społeczności. By tego dokonać postanowiliśmy wyjść poza tradycyjny schemat projektowania identyfikacji.
Zaprojektowaliśmy szereg doświadczeń, które propagowały wizualizację danych jako narzędzie pozwalające na większą uważność w codzienności.
Zaczęliśmy od interaktywnych plakatów, które regularnie wieszaliśmy w przestrzeni akademickiej. Każda osoba studiująca miała możliwość zmapowaniać siebie na plakacie – poprzez dopisanie odpowiedzi na pytanie lub przyklejenie naklejki. Plakaty zachęcały do refleksji i zadawania sobie pytań: Kim jesteśmy? Jak projektujemy? Na czym nam zależy?
Propagowanie wizualizacji danych kontynuowaliśmy na warsztatach. Warsztaty Self-reflection zorganizowaliśmy we współpracy z Anną Siewior. Odbyły się one w dwóch turach: pierwsze podczas Tygodnia Humoru w Kato Science Corner w ramach Katowice Miasto Nauki oraz drugie w czasie Designu na Beztydzień na ASP w Katowicach. Warsztaty pokazywały jak wizualizowanie danych z codziennego życia może pomóc w praktyce mindfulness.
Tuż przed samą konferencją wspólnie z osobami studiującymi stworzyliśmy instalację, która wizualizowała społeczność ASP poprzez formy papierowych agrafek. We współpracy z osobami wolontariackimi wykonaliśmy mural zdobiący wystawę prac z przeglądu Agrafy w Rondzie Sztuki.
Zaprojektowanie identyfikacji Agrafy 2024 było dla naszego zespołu niezwykle wzbogacającym doświadczeniem. Sami jesteśmy pod wrażeniem, jak wiele z naszych szalonych pomysłów udało się zrealizować. Nic jednak nie powstałoby, gdyby nie zaangażowanie naszej społeczności akademickiej. Obserwowanie, jak osoby studiujące wchodzą w interakcję z zaprojektowanymi przez nas elementami, dodawało nam energii do kolejnych działań.
W naszym nieszablonowym procesie twórczym najbardziej istotna okazała się stała, otwarta komunikacja oraz dzielenie się zadaniami. Po raz pierwszy pracowaliśmy w tak dużym zespole, i chociaż zgranie się zajęło nam chwilę, to różnice w naszych podejściach i temperamentach pomogły nam stworzyć angażującą oprawę graficzną, przestrzeń do dyskusji, integracji i ekspresji twórczej.
—
Organizatorem Agrafy 2024 była Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach.
Wydarzenie odbyło się w ramach obchodów Europejskiego Miasta Nauki Katowice 2024.
Więcej informacji o wydarzeniu: agrafa.asp.katowice.pl
Zdjęcia z wydarzenia: Michał Jędrzejowski i Krzysztof Szewczyk
—
Zespół odpowiedzialny za tegoroczną identyfikację wizualną i oprawę wydarzenia:
- Anna Karasińska – https://www.instagram.com/karasinska.art/
- Julia Famuła – https://www.instagram.com/julia_famula/
- Julia Moruń – https://www.behance.net/juliamoru/projects
- Jakub Russak – [email protected]
- Ola Sacha – https://aleksandrasacha.myportfolio.com/work
- Kinga Klisz – https://kingaklisz.pl/