14 edycja Międzynarodowego Festiwalu Sztuki na Bilbordach Art Moves

W tym roku festiwal  odbędzie się w Toruniu po raz czternasty. Niestety w okrojonym i kryzysowym kształcie, ze względu na trwającą nadal pandemię, i wywołany przez nią kryzys ekonomiczny, który bardzo silnie uderzył w kulturę i sztukę. Mimo kryzysu nie poddajemy się i przygotowaliśmy sporą (choć skromniejszą niż w latach ubiegłych) porcję wizualnych refleksji, stworzonych przez artystów z całego świata, a dotyczących bardzo ważnego w obecnej chwili tematu: „Zawirusowanie nieprawdą. Jak odnaleźć drogę w nawale sprzeczności, chaosie i niepewności?”. W ramach festiwalu, jak co roku, zobaczymy w przestrzeni miejskiej Torunia prace uzdolnionych debiutantów, jak i uznanych, międzynarodowych twórców. Otwarcie odbędzie się 3. września, natomiast już od 1. września będzie można oglądać dzieła prezentowane na citylightach i ekranie LED.

To szczególny dla nas festiwal, z wielu względów. Nadal trwa czas pandemii, czas trwogi, powiązanej z nadzieją, że w końcu kiedyś się to skończy. Kryzys szczególnie silenie uderzył w kulturę i sztukę niezależną, właśnie w takie przedsięwzięcia jak nasz festiwal. W tych trudnych czasach staramy się jednak nie poddawać i szukamy iskier nadziei. W zeszłym roku cały festiwal poświęcony był rozkręcającej się właśnie pandemii. W tym roku podjęliśmy inny, gorący temat, który bezpośrednio wynika z zeszłorocznego – temat nowej „epidemii”, czyli globalnego zawirusowania nieprawdą. Tegoroczna edycja to swoistego rodzaju gorący raport z placu boju, świeży przekaz i osobiste refleksje „przelane” na bilbord przez artystów z całego świata. To paleta różnorodnych spojrzeń na to, w jaki sposób radzimy sobie, czy też nie radzimy z nowym wyzwaniem, jakie stoi przed ludzkością – ze zjawiskiem zwątpienia w idę prawdy i powszechnej wiary w kłamstwo. Wiary w to, że każdy ma prawo do swojej osobistej prawdy i własnego zadania, a innym nic do tego. Wiary w to, że prawda to nie coś obiektywnego, tylko bardzo subiektywnego. Duża część globalnego społeczeństwa uwierzyła w stare powiedzenie „Każdy głupi ma swoją prawdę”, przy czym stwierdzenie to poddano drobnej korekcie, wymazując słowo „głupi”. A przecież potrzebujemy czegoś, co nas łączy, co wychodzi poza subiektywność, potrzebujemy języka uniwersalnego. Jednym z najciekawszych wniosków, wypływających z naszej 14-letniej pracy przy tworzeniu festiwalu jest to, że język artystów jest językiem uniwersalnym tzn. artyści potrafią znaleźć wspólny język, mimo dzielących ich różnic narodowych, kulturowych czy indywidualnych. To dzięki temu, że artyści potrafią komunikować się ponad granicami i dzięki temu, że ponoszą wysiłek, by szukać uniwersalnych pól i obszarów, dzięki którym można się porozumieć, na nasz festiwal przez cały czas jego istnienia wpłynęło ponad 13 300 prac 7 400 artystów z 112 krajów świata. Można by zażartować, że na naszym festiwalu cały świat komunikuje się ze sobą, wizualnie dialoguje i usiłuje znaleźć odpowiedzi na ważne, współczesne problemy i tematy. Bardzo pilnie potrzebne jest nam wszystkim porozumienie w kontekście globalnym, co dobitnie pokazują ostatnie miesiące toczącej się pandemii. Bez globalnej komunikacji ponad granicami i dzielącymi nas różnicami, raczej nie poradzimy sobie z wieloma nadchodzącymi kryzysami i problemami (np. kryzysem klimatycznym). Potrzebujemy zmienić optykę, by zacząć dostrzegać to, co nas łączy, a nie to, co dzieli. Dlatego tak ważne jest dla nas wszystkich trzymanie się idei obiektywnej PRAWDY i jej wspieranie. Bez tej idei świat zamieni się w globalną wieżę Babel, czyli wszechobecny stan pomieszania języków, braku porozumienia, chaosu.

Artystyczne prace będą eksponowane w przestrzeni miejskiej Torunia na bilbordach, citylightach i ekranach LED. Model prezentacji prac w przestrzeni miejskiej sprawdza się szczególnie w czasie kryzysu związanego z epidemią, gdyż pozwala odbiorcom bezpiecznie uczestniczyć w kulturze, bez ryzyka narażenia swojego zdrowia. Wychodzimy z wartościowymi pracami w przestrzeń miejską, którą na jeden miesiąc zamieniamy w niepowtarzalną galerię sztuki, bezpłatną i dostępną 24h/7. Sprawia to, że prace zyskują bardzo szeroki odbiór i charakteryzują się ogromną docieralnością do odbiorców, nawet tych, który nie uczęszczają do tradycyjnych galerii sztuki i muzeów.

Jednym z głównych elementów festiwalu jest corocznie organizowany, międzynarodowy konkurs na najlepszą pracę bilbordową. Do wystawy konkursowej wybierane są najciekawsze prace, nadesłane przez utalentowanych artystów z całego świata. Prace te są twórczą wypowiedzią artystyczną na temat festiwalowego hasła. Tematy corocznych edycji festiwalu wybierane są w taki sposób, by korespondowały z procesami i zjawiskami społecznymi kształtującymi współczesny, globalny świat. Wyrastają one z głębokiej refleksji o podłożu socjologicznym, psychologicznym, filozoficznym i są wyrazem troski o kształt rzeczywistości, w jakiej żyjemy. Ogromne zainteresowanie artystów z całego świata konkursem i festiwalem, wskazuje na wielki potencjał, jaki tkwi w idei imprezy oraz w przestrzeni publicznej – miejscu, które służy tu pogłębionej refleksji i komunikacji społecznej.

W tym roku artyści zostali zaproszeni do twórczej interpretacji hasła „Zawirusowanie nieprawdą. Jak odnaleźć drogę w nawale sprzeczności, chaosie i niepewności?”. Na tegoroczny konkurs wpłynęły 832 prace, nadesłane przez 462 artystów z 63 krajów świata. Otrzymaliśmy prace z Chin, Tajwanu, Kuby, Kazachstanu, Kambodży, USA, Indii i wielu innych! Wyjątkowo dużo prac otrzymaliśmy z Chin i Rosji. Pokazuje to, że twórcom z tych państw szczególnie bliskie jest tegoroczne hasło konkursowe.

Pojęcie prawdy, jak pokazała pandemia Covid 19, to fundamentalny problem współczesnego świata, z którym muszą się zmierzyć zarówno poszczególne jednostki, całe społeczeństwa, jak i zglobalizowany współczesny świat. Jeszcze do niedawna wydawało się, że ten problem w ogóle nie istnieje i bez pojęcia prawdy możemy doskonale się obyć. Jednak obecny ogólnoświatowy kryzys związany z pandemią uświadomił nam, że nie wystarczą nam własne subiektywne przekonania, opinie i uczucia. By funkcjonować w zdrowy sposób, jako jednostki i całe społeczeństwa, potrzeba nam czegoś więcej, czegoś co wydawało się, że wyszło już z mody i jest passé, czyli obiektywnej prawdy. Nasza gatunkowa nazwa to Homo sapiens, czyli człowiek myślący. Trzymanie się obiektywnych faktów i odwoływanie się do obiektywnej rzeczywistości pomaga nam funkcjonować w skomplikowanym, współczesnym świecie. Czy warto podejmować trud, by dotrzeć do prawdy? Czy jest to obecnie w ogóle możliwe? Jak odróżnić prawdę od fałszu? Kto jest autorytetem, któremu możemy zawierzyć, a kto samozwańczym, internetowym „expertem”? Czy każdy ma swoją prawdę, czy istnieje prawda obiektywna? Komu i w co wierzyć?

Jury w składzie: Adam Niklewicz / artysta / North Haven, Connecticut, USA, Mark Titchner / artysta / Londyn, Wielka Brytania, Małgorzata Augustyniak / historyk sztuki, wiceprezes zarządu AMS SA / Warszawa, Polska, Rafał Góralski / artysta, kurator, dyrektor Festiwalu Art Moves  / Toruń wyróżniło 6 prac, które zostaną pokazane na bilbordach w ramach Festiwalu Art Moves 2021.

Są to prace następujących artystów:

Fanghong Huang / Chiny
Junjun Fan / Chiny
Chia Hsiang Lee / Tajwan
Mario Estevez / Meksyk
Pola Piestrzeniewicz / Polska
Lex Drewiński Polska / Niemcy

Jury za najbardziej interesującą pracę uznało projekt, którego autorem jest  Fanghong Huang z Chin i właśnie do niego powędruje Główna Nagroda Konkursu w wysokości 3500 PLN.

Fanghong Huang / Chiny – zwycięzca konkursu

Zwycięska praca w sposób bardzo dosadny i szokujący uświadamia nam, co może się stać z nami i naszą cywilizacją, jeśli przestaniemy wierzyć w prawdę, a uwierzymy w kłamstwo. Praca nawiązuje do znanej wszystkim bajki o Pinokiu, który lubił kłamać, a gdy to robił jego nos bardzo się wydłużał. W pracy Fanghonga Huanga ten wydłużony nos wychodzi poza krawędź bilbordu i pojawia się z drugiej strony w postaci… lufy pistoletu, skierowanej w tył głowy. To lapidarne i dosadne przesłanie warto sobie w obecnych czasach wziąć do serca, i do…  głowy, po to, by tej głowy nie stracić.

Lex Drewiński / Polska / Niemcy – praca wyróżniona

Chia Hsiang Lee / Tajwan – praca wyróżniona

Daniz Habibpour / Iran

Michał Łącki / Polska

Nie tylko artyści zmierzyli się z festiwalowym hasłem – do tworzenia będą mogli włączyć się również nasi widzowie – w ramach Art Moves Workshop odbędą się warsztaty dla dzieci, młodzieży i dorosłych, dzięki którym odbiorcy będą mogli aktywnie włączyć się w festiwalowe działania.

Otwarcie

Oficjalne otwarcie festiwalu odbędzie się 3.09.2021 o godz. 12 na Pl. Rapackiego w Toruniu. Będzie mu towarzyszyła akcja artystyczna Galerii Rusz. 

Program festiwalu

  • 01.09 – 30.09 – ekspozycja prac artystów na citylightach, umieszczonych na przystankach MZK (całe miasto)
  • 01.09 – 30.09 – ekspozycja prac artystów na ekranie LED (ul. Kraszewskiego / Matejki)
  • 01.09 – 30.09 pokaz specjalny na słupie ogłoszeniowym (Pl. Rapackiego, przy Muzeum Uniwersyteckim; dzięki wsparciu międzynarodowej społeczności artystów, sympatyków festiwalu i Bike Cafe)
  • 03.09 – 30.09 – ekspozycja prac artystów na bilbordach (Pl. Rapackiego, ul. Wały gen. Sikorskiego / CSW, Szosa Chełmińska / Targowisko)
  • 03.09 godz. 12 – otwarcie festiwalu, akcja artystyczna Galerii Rusz (Pl. Rapackiego)
  • 04.09 godz. 13 – Art Moves Workshop / warsztaty dla dzieci, młodzieży i dorosłych (przy Bramie Klasztornej, ul. Św. Ducha 2a)

Więcej informacji: artmovesfestival.org 

 


materiały prasowe organizatorów

czytaj także:

Redakcja Krótkich Form

Konkurs Poster Play

  • # Komunikacja_wizualna
  • # Konkursy
  • # Zaproszenia
Zaprojektuj ruch, eksperymentalny motion design w przestrzeni publicznej.