0 Wstęp
Oddajemy w Państwa ręce nowy numer „Form”. Tym razem chcemy się przyjrzeć, w jaki sposób projektowanie wpływa na kulturę. W latach 40. XX wieku Theodor W. Adorno przekonywał, że standaryzacja konsumpcji i produkcji, podporządkowana zasadzie efektywności oraz wydajności, przeniesiona na pole kultury sprawi, że wytworzony w ten sposób przemysł dóbr kultury – czyli po prostu kultura masowa, będzie następnym narzędziem panowania i kontrolowania społeczeństwa.
Od blisko 100 lat jesteśmy zanurzeni w fetyszystycznej kulturze masowej, która paradoksalnie stała się najważniejszą siłą integrującą w postindustrialnym świecie, a tym samym podstawą uspołecznienia. Czy dizajn jako jedno z ważniejszych narzędzi kreowania stylu życia, codziennych wzorów konsumpcji i kultury nie powinien w większym stopniu zachowywać krytycznego stosunku do rzeczywistości społecznej?
Poprosiliśmy też o zabranie głosu projektantów, którzy w swojej działalności zawodowej stykają się z instytucjami kultury. W ten sposób formuła numeru została poszerzona o dwa teksty, które być może nie są typowymi artykułami naukowymi, ale są za to bardzo ciekawymi relacjami z pierwszej ręki.
Dawid Kozłowski
redaktor prowadzący