Poniższe opracowanie rozważa możliwości opisania oddziaływania dizajnu na społeczeństwo w perspektywie innej niż ekonomiczno-gospodarcza. Pierwsza część tekstu podsumowuje trzy znaczące metaspojrzenia na dziedzinę projektową i przedstawia dizajn jako działalność zaangażowaną w sytuacje problemowe [matters of concern ] – kwestie, które wywołują społeczne obawy. W drugiej części zawarto szczegółowy opis projektu magisterskiego z obszaru komunikacji wizualnej składającego się z trzech portretów osób doświadczających dyskryminacji wielokrotnej. Poszczególne portrety powstały w bliskiej współpracy z ich modelami i mają na celu podniesienie świadomości ukrytego problemu. W części trzeciej porównano aspekt partycypacyjny wspomnianego projektu na temat dyskryminacji wielokrotnej z interakcją pomiędzy artystą a modelem w procesie rysowania portretu, jak również ze współpracą pomiędzy klientem a projektantem przy tworzeniu identyfikacji wizualnej firmy. Porównanie to pozwoliło na objaśnienie roli projektanta komunikacji wizualnej i wysunięcie w ostatniej części niniejszego opracowania trzech wniosków dotyczących przyszłościowego nauczania komunikacji wizualnej.
Nr 3/2019 Jaka edukacja?
6 Społeczne oddziaływanie dizajnu – wnioski dla nauczania komunikacji wizualnej
Nr 3/2019 Jaka edukacja?
Biblioteka
Publikacja 30.12.2019
-
Wstęp
-
Umiejętności projektowe przyszłości
-
Edukacja projektantów wzornictwa wobec kryzysu
-
Wobec świata na rozdrożu – nowe formy kształcenia dizajnerów
-
Wyspa, czyli o metodyce kształcenia projektantów wzornictwa
-
Utracone doświadczenie. Praktyczna edukacja projektowa w czasach cyfrowej rewolucji
-
Społeczne oddziaływanie dizajnu – wnioski dla nauczania komunikacji wizualnej
-
Kolorowa strona Bauhausu
Profesor komunikacji wizualnej i kierownik Instytutu Komunikacji Wizualnej (Visual Communication Institute, The Basel School of Design HGK FHNW). Obecnie pełni obowiązki dziekana HGK FHNW. Dla Rennera sam proces projektowy jest zarówno centralnym tematem badań, jak i metodologią dającą wgląd w sposób tworzenia znaczeń za pomocą obrazów. Wykłada i prowadzi warsztaty w Europie i poza nią, dużo publikuje, zasiada w międzynarodowych jury i komitetach doradczych; członek AGI.