1 Rękodzielnik kontra projektant przemysłowy. Gildie i warsztaty z przełomu wieków XIX i XX jako argument w sporze o nowoczesny dizajn
Masową produkcję wczesnego okresu industrializacji charakteryzował brak dbałości o jakość estetyczną i cechy użytkowe codziennych przedmiotów. W zaawansowanej w zakresie rozwoju przemysłu Wielkiej Brytanii wąskie grono specjalistów zajmujących się sprawami dizajnu domagało się stworzenia szkół kształcących fachowców w dziedzinie projektowania na potrzeby fabrykacji seryjnej. Większość ówczesnego społeczeństwa, a zwłaszcza rzemieślnicy i artyści aktywni na rynku funkcjonującym według zasad typowych dla ery preindustrialnej, opowiadała się za utrzymaniem manufaktur. W realizację ich postulatów zaangażowali się działający na przełomie wieków XIX i XX reprezentanci ruchu sztuk i rzemiosł, którzy zaproponowali tworzenie gildii i warsztatów produkujących estetyczne wyroby rękodzielnicze. Zainicjowana przez nich debata nad przyszłością wytwórstwa przedmiotów użytkowych zaowocowała przeprowadzeniem reformy, w której wyniku przemysłowcy zaczęli angażować do procesu produkcyjnego projektantów dbających o walory formalne i funkcjonalne wyposażenia domowego.