Praca przywołuje twórczość projektową Rajmunda Teofila Hałasa głównie w dziedzinie meblarstwa przeznaczonego do produkcji seryjnej – przemysłowej. Celem autorki było dotarcie do najważniejszych jego dokonań w tym zakresie i ustalenie, które z projektów były wdrożone, a także charakterystyka meblarskiej twórczości dizajnera i wyjaśnienie przyczyn jego produktowego sukcesu. Opiera się na dostępnych obiektach zrealizowanych i zachowanych do dziś oraz na materiale ilustracyjnym zawartym we wzornikach mebli publikowanych przez Zjednoczenie Przemysłu Meblarskiego, a także na projektach i innych materiałach udostępnionych przez kolegów, przyjaciół i wychowanków profesora. W warstwie biograficznej czerpie z pracy monograficznej przygotowanej przez zespół pod kierunkiem Jadwigi Filipiak. Autorka przeprowadziła wywiady z współpracownikami Hałasa: Władysławem Wróblewskim, Zenonem Bączykiem, Aleksandrem Kuczmą, Tomaszem Matuszewskim, co pozwoliło przybliżyć sytuację projektanta w przemyśle w latach 60. w Polsce – możliwości projektowe i realizacyjne. Praca przedstawia mało znany lub wcale niepublikowany materiał ilustracyjny, który daje podstawy do analizy twórczości dizajnera, ale też do porównania wizji projektowych z ilustracjami z wzorników realizacji przemysłowych. Informacje od kolegów profesora i jego uczniów pozwoliły na przedstawienie głównego przesłania dydaktycznego Hałasa.
Nr 8/2021 Dizajn z Poznania
1 Rajmund Teofil Hałas. Historia polskiego meblarstwa
Nr 8/2021 Dizajn z Poznania
Biblioteka
Publikacja 02.04.2021
-
Wstęp
-
Rajmund Teofil Hałas. Historia polskiego meblarstwa
-
Meblościanka. Mapa wielokrotnych narodzin idei
-
Hotel Merkury w Poznaniu – modernistyczny gesamtkunstwerk
-
Bazart. Poznańska galeria sztuki i dizajnu z lat 80. XX wieku
-
Dizajn poznański. Odsłona współczesna
-
Meblowanie miasta na przykładzie Poznania
Historyczka sztuki, absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego. Od 1981 związana z Ośrodkiem Wzornictwa Nowoczesnego Muzeum Narodowego w Warszawie, którym kieruje od 1993 roku. Jest współautorką wielu wystaw organizowanych przez Ośrodek Wzornictwa Nowoczesnego, między innymi Spółdzielnia Artystów Ład 1926–1996 (1997), Rzeczy pospolite. Polskie produkty 1899–1999 (2000) i Chcemy być nowocześni. Polski design 1955–1968 (2011) oraz Galerii Wzornictwa Polskiego w Muzeum Narodowym w Warszawie (2017).
amaga [at] mnw.art.pl