dostosuj witrynę:
Nr 5/2020 Warsztaty i projektowanie
7 Przekraczanie granic w warsztacie. Spojrzenie projektanta

Nr 5/2020 Warsztaty i projektowanie

Biblioteka
  1. Wstęp

  2. Rękodzielnik kontra projektant przemysłowy. Gildie i warsztaty z przełomu wieków XIX i XX jako argument w sporze o nowoczesny dizajn

  3. Stowarzyszenie Warsztaty Krakowskie

  4. Ładowski warsztat pracy na przykładzie twórczości Olgierda Szlekysa i Władysława Winczego

  5. Ludowość zastosowana w przemyśle

  6. Na pograniczu danych, kreacji i decyzji projektowych. Wprowadzenie do warsztatów badawczo-projektowych

  7. Warsztaty ideacyjne online

  8. Przekraczanie granic w warsztacie. Spojrzenie projektanta

  9. Slojd, czyli nauka zręczności


7 Przekraczanie granic w warsztacie. Spojrzenie projektanta

W artykule przedstawiam subiektywne spojrzenie na projektowanie z perspektywy warsztatu, a nie komputera lub kartki papieru. Prezentuję 11 postaw projektowych i twórczych związanych z pracą w warsztacie, modelarni lub laboratorium. Brak chronologii jest celowy. Luźno łączę opisywanych twórców przez pokazanie podobieństw lub przeciwieństw w podejściu do pracy projektowej. Czasami jest to technologia, używane tworzywo, podejście do procesu twórczego. Przedstawione osoby różnią się stosowaną metodą projektową, technologią i materiałami, wśród których są grafit, ceramika, szkło, brąz, sklejka, drewno. Wszystkich łączy nieodparta chęć przekraczania granic własnych możliwości twórczych i technologicznych przez pracę rękoma.

Rozpoczynam od metody rysunkowej Leonarda da Vinci, rewolucyjnej w epoce renesansu. Następnie przedstawiam pracę rąk i proces projektowy w ujęciu Juhaniego Palasmaa, Konstantina Grcica i Antona Ehrenzweiga. Kolejność nie jest przypadkowa. Bartek Mejor i Neri Oxman to przykład zastosowania druku 3D w różnych warunkach warsztatowych. Benvenuto Cellini zamieszczony po Oxman jest ukazaniem ciągłości twórcy jako innowatora technologii. Tapio Wirkkala, Jan Lutyk, Jan Lewczuk, Teresa Kruszewska, Edward Johnson to pięć różniących się przykładów laminowania obłogów i pracy ze sklejką. Peter Marigold jest przykładem wykorzystania potencjału naturalnych właściwości drewna, ukazującym, jak defekt może stać się pożądanym efektem. Michał Bułas stanowi natomiast przykład dążenia do innowacji, która nie jest zauważalna dla laika.

Przedstawione projekty reprezentują mój subiektywny pogląd, jak powinna wyglądać praca w warsztacie ze strony projektanta, która ma być ciągłym przesuwaniem granic twórczych.