Postulaty, które stawia projektowanie uniwersalne, wciąż stanowią wyzwanie. Prezentowane studium przypadku „Rozwiązanie tyflograficzne dla Ogrodu Botanicznego Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie” wprowadza wartości projektowania uniwersalnego w życie, łącząc tyflografikę (grafikę wypukłą dla osób niewidomych) z komunikacją wizualną w odpowiedzialny społecznie kompromis, który docelowo może wpłynąć na integrację społeczną osób z niepełnosprawnością wzroku.
Nr 4/2020 Projektowanie uniwersalne
5 Projektowanie kompromisu, czyli dotykowe ilustracje również dla widzących…
Nr 4/2020 Projektowanie uniwersalne
Biblioteka
Publikacja 29.03.2020
-
Wstęp
-
O co tyle szumu? Projektowanie uniwersalne
-
Wpływ ruchów społecznych na rozwój projektowania uniwersalnego
-
Długa droga do projektowania uniwersalnego
-
Przestrzeń przyjazna niewidomym – przestrzenią uniwersalną
-
Projektowanie kompromisu, czyli dotykowe ilustracje również dla widzących…
-
Wybrane aspekty funkcjonowania osób z autyzmem i ich nietypowe potrzeby w zakresie dostępu do dóbr i usług
-
Wzorce uczenia się. Inteligentne zabawki dla dzieci z zaburzeniami autystycznymi
Studiował na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. W 2012 roku uzyskał dyplom w Pracowni Interdyscyplinarnej prof. Grzegorza Sztwiertni, a aneks z malarstwa zrealizował u prof. Andrzeja Bednarczyka. W 2019 roku obronił doktorat na Wydziale Form Przemysłowych pod opieką prof. Czesławy Frejlich. Zajmuje się projektowaniem adaptacji edukacyjnych i tyflograficznych trawestacji dzieł sztuki na potrzeby osób z niepełnosprawnością wzroku, malarstwem, wideo, animacją oraz ilustracją. Jego indywidualne wystawy odbyły się między innymi w Krakowie, Lublanie, Mariborze oraz Lecce. Uczestnik licznych wystaw zbiorowych w kraju i za granicą. Od 2014 roku pracuje na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie.