Dizajn jako dziedzina związana z industrializacją bierze udział w przekształceniach Ziemi, które doprowadziły do globalnego ocieplenia. Żadna zmiana stosunku człowieka do środowiska nie może odbyć się bez zaangażowania projektantów. Strategii uprawiania wzornictwa odpowiedzialnego ekologicznie jest wiele. Jedną z nich jest zaangażowanie innych gatunków do wytwarzania przedmiotów. Takie rozwiązania mogą pomóc ograniczyć ślad węglowy, usprawnić biodegradację czy wręcz – dzięki biologii syntetycznej – pomóc w budowaniu nowych, lepszych materiałów już na poziomie DNA organizmów uczestniczących w ich produkcji. Podejście takie nie rozwiązuje jednak problemu, który leży u podstaw nastawionej na wyzysk relacji człowieka z otoczeniem, mianowicie antropocentryzmu. Na podstawie refleksji antropologicznej (Anna Tsing, Tim Ingold) artykuł proponuje radykalne przedefiniowanie podejścia człowieka do przedmiotów w kierunku współpracy międzygatunkowej oraz akceptacji zniszczenia i rozkładu.
Nr 0/2019 Otwarcie pola
2 Projektowanie degradacji
Nr 0/2019 Otwarcie pola
Biblioteka
Publikacja 11.03.2019
-
Wstęp
-
Sprzężenie dodatnie
-
Projektowanie degradacji
-
Emocje. Kluczowy czynnik w projektowaniu
-
Przyjemność. Od neuronauki do ergonomii emocji
-
Osobiste tajemnice czy wszechwiedzący narrator. Użycie pierwszej osoby liczby pojedynczej przy tworzeniu bohaterów i scenariuszy
-
Projektowanie wobec kultury opresji. O strategiach projektowych Krzysztofa Wodiczko
Doktor nauk humanistycznych w zakresie etnologii. Jest absolwentką historii sztuki na Uniwersytecie Warszawskim oraz Szkoły Nauk Społecznych przy Instytucie Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk. Pracuje jako adiunkt w Katedrze Historii i Teorii Designu na Wydziale Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Jest autorką między innymi książki Od solidarycy do TypoPolo. Typografia a tożsamości zbiorowe w Polsce po roku 1989 (2018), a także kuratorką i współkuratorką kilkunastu wystaw poświęconych projektowaniu.