Nr 23/2024 Opowiadanie o polskim designie
3 Polski design w obliczu zmiany paradygmatu

Nr 23/2024 Opowiadanie o polskim designie

Biblioteka
  1. Wstęp 23

  2. Lśniąca nowoczesność w ruchu. Projekt skutera Osa, relaks i konsumpcja w długich latach 60.

  3. Życie rzeczy i życie z rzeczami. Jak badać urządzanie mieszkań w PRL-u?

  4. Polski design w obliczu zmiany paradygmatu

  5. W poszukiwaniu sposobu na modę

  6. Razem, nie osobno, czyli o zawodowych małżeńskich kooperacjach. Casus projektantów szkła i ceramiki użytkowej lat 60. XX wieku

  7. Totalność Cepelii


3 Polski design w obliczu zmiany paradygmatu

Pierwsze dekady XXI wieku przyniosły ze sobą świadomość postantropoceniczną, postulującą wyrugowanie człowieka z centrum ziemskiego ekosystemu i konstruowanie przekonania o konieczności wpisania życia ludzkiego w szerszy kontekst, zakładający dbałość o różnorodność gatunkową w świecie fauny i flory. W obliczu tej zmiany zanegowane zostały dotychczasowe reguły, którymi kierowali się projektanci. Nie tylko poddano krytyce zasady uznawane dotąd za gwarancję propagowania dobrego designu, ale podważono również sensowność postulatów funkcjonalistów i zakwestionowano słuszność dążenia do projektowania skoncentrowanego na użytkowniku (human centered design), które opierało się w gruncie rzeczy na artykułowaniu interesów producenta czerpiącego zyski ze sprzedaży towarów i usług. Rozpoznanie negatywnych mechanizmów kształtujących metody projektowania zmusza uczestników tego procesu do podjęcia działań naprawczych. Będą one skierowane przede wszystkim w stronę ochrony różnorodności biologicznej na planecie. Zwiastuny nowej postawy można odnaleźć między innymi w zleceniach realizowanych ostatnio przez Maję Ganszyniec na zamówienie firm Comforty oraz BMW. Na obecnym etapie trudno jednak przewidzieć, czy ujawniający się w tych projektach trend stanie się nurtem wiodącym.