W artykule przedstawiona została recepcja Bauhausu w kręgu awangardy polskiej w latach 1918–1939. Szkoła i jej twórcy byli powszechnie znani i doceniani, o czym świadczy reportaż Tadeusza Peipera z pobytu w Dessau w 1927 roku, opublikowany w piśmie awangardowym „Zwrotnica”. Mimo to bezpośredni wpływ Bauhausu na scenę polską okazał się ograniczony. W Polsce brakowało producentów i klientów zainteresowanych projektami nawiązującymi do rozwiązań niemieckich. Wyjątkowym osiągnięciem pozostało wyposażenie Zamku Prezydenta RP w Wiśle (1929–1931), z wykorzystaniem mebli z metalowych rurek, nawiązujących do projektów Marcela Breuera. Polscy projektanci i architekci kształcili się na nowatorskich uczelniach artystycznych w kraju, rezygnując z zagranicznych wyjazdów. Dynamika życia artystycznego w Polsce i wyzwania związane z modernizacją kraju stawiały twórców wobec innych problemów niż te w Niemczech, stąd rozwiązania proponowane przez Bauhaus, choć cenione, uznawano za nieadekwatne.
Nr 2/2019 Wokół Bauhausu
3 Obok – polscy projektanci i Bauhaus
Nr 2/2019 Wokół Bauhausu
Biblioteka
Publikacja 02.10.2019
-
Wstęp
-
Wirus Bauhausu
-
Bauhaus. Przemilczane kryzysy
-
Obok – polscy projektanci i Bauhaus
-
Nowy początek. Kobiety Bauhausu
-
Modernizm we Wrocławiu
-
Nowoczesne meble z niklowanych rur stalowych i ich bielski projektant Bruno Weil
-
Od modernizmu do medialabów. Krytyczne projektowanie w czasach nadmiaru danych
Kierownik Zakładu Historii Sztuki Nowoczesnej w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego, dyrektor Muzeum Narodowego w Krakowie. Kurator wystaw i autor publikacji, między innymi: Modernizacje. Sztuka i architektura w nowych państwach Europy Środkowo-Wschodniej 1918–1939 (2010), Cztery nowoczesności. Teksty o sztuce i architekturze polskiej XX wieku (2015), Views of Albion: The Reception of British Art and Design in Central Europe (1890–1918) (2015), Transformacja. Sztuka w Europie Środkowo-Wschodniej po 1989 roku (2018).