Rozwiązania technologiczne w sektorze ochrony zdrowia w znacznej mierze wynikają ze specyfiki opieki medycznej danego państwa i podlegają wpływom prawnym, społecznym i politycznym. W projektowaniu złożonych systemów niezbędne są metody, które pomagają dizajnerom zrozumieć zakres wyzwania, określić jego obszary i zaproponować najlepsze możliwe rozwiązanie.
Szwajcaria jest państwem o unikatowej organizacji opieki zdrowotnej, w znacznej mierze opartej na działalności podmiotów pozarządowych systemu Spitex (od Spitalexterne Hilfe und Pflege). System ten w samym swoim założeniu bazuje na opiece pozaszpitalnej i pracy pielęgniarek, które bardzo często pełnią funkcję menedżerek, asystentek i „łączników” pomiędzy pacjentem, jego rodziną, lekarzem i szpitalem. W tak specyficznej sytuacji powszechnie stosowane metody bardzo często się nie sprawdzają i potrzebne jest szczególnego podejście w procesie projektowym.
Artykuł omawia tworzenie e-usługi dla szwajcarskiej służby zdrowia, wskazując obszary problematyczne z perspektywy dizajnera i próbując odpowiedzieć na pytanie, jak zaadaptować proces projektowy do tak specyficznego zadania.
Nr 16/2023 Projektowanie systemowe
5 (Nie)standaryzacja. Projektowanie dla szwajcarskiej służby zdrowia
Nr 16/2023 Projektowanie systemowe
Biblioteka
Publikacja 15.05.2023
-
Wstęp
-
Budowanie przyszłości w systemach
-
Jak zrozumieć i wykorzystać myślenie systemowe na styku projektowania i biznesu?
-
Dekonstruując myślenie projektowe
-
System – rzecz złożona (czyli przepis na sernik)
-
(Nie)standaryzacja. Projektowanie dla szwajcarskiej służby zdrowia
-
Metadizajn systemów transgresji. Kreowanie tożsamości i queerowość
Adiunkt w Katedrze Komunikacji Wizualnej na Wydziale Form Przemysłowych Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. Kierownik Pracowni Projektowania Interakcji. Obecnie UX lead w zespole zajmującym się projektami usług dla sektora służby zdrowia w Szwajcarii i UX designer w Toptal.com. Wcześniej UX lead w Harimata, start-upie zajmującym się zagadnieniami digital health. Specjalizuje się w projektowaniu złożonych produktów cyfrowych. Prowadzi warsztaty związane z dizajnem i szkolenia z dziedziny przemysłów kreatywnych, występuje na konferencjach z dziedziny user experience.