Wielokrotnie wykazywano, że nierówność może zostać zakodowana w światach wirtualnych, a kultura gier komputerowych spotyka się ze szczególną krytyką dotyczącą promowania seksizmu i uprzywilejowania heteroseksualności. Niniejszy artykuł stanowi refleksję nad tym, jak projektowanie gier komputerowych może wspierać kreatywną eksplorację tożsamości płciowej. Analiza przetwarzania gry The Sims przez społeczność queer i dalszego jej rozwoju ujawnia potencjał łączenia projektowania gier typu sandbox z praktyką modowania w celu przezwyciężenia obecnych ograniczeń w myśleniu o tworzeniu gier. Na koniec autorki spekulują na temat dalszych transformacji systemów promujących transgresję dyskursu hegemonicznego poprzez praktyki metadizajnu.
Nr 16/2023 Projektowanie systemowe
Biblioteka-
Wstęp
-
Budowanie przyszłości w systemach
-
Jak zrozumieć i wykorzystać myślenie systemowe na styku projektowania i biznesu?
-
Dekonstruując myślenie projektowe
-
System – rzecz złożona (czyli przepis na sernik)
-
(Nie)standaryzacja. Projektowanie dla szwajcarskiej służby zdrowia
-
Metadizajn systemów transgresji. Kreowanie tożsamości i queerowość
Historyczka, którą zainteresowanie kwestiami gender i seksualności zaprowadziło do badań projektowych. Jest magisterką historii ze specjalizacją w cyfrowych naukach humanistycznych; jej dyplom na Carleton University dotyczył badań nad geografiami queer w Barcelonie lat 70. zeszłego wieku. Zafascynowana możliwościami udostępniania wyników badań za pomocą narzędzi cyfrowych w 2020 roku stworzyła cyfrową mapę historii LGBTQ w Barcelonie Locating Queer Memories: A Digital Map of LGBTQ History in Barcelona, 1970–1980 (arcg.is/0XmPzi).
Jest projektantką, badaczką i wykładowczynią w School of Industrial Design Carleton University (Kanada). Jej praca skupia się na dizajnie zaangażowanym politycznie, układach sił i konfliktach w procesach projektowych oraz partycypacyjnym i kolaboracyjnym podejściu do projektowania; bada również możliwości procesów projektowania dla samostanowienia. Badaczka pracuje w różnych kontekstach społeczno-kulturowych – od Włoch, przez Brazylię i inne kraje Ameryki Południowej, aż po Amerykę Północną. Od 2004 roku jest członkinią Participatory Design Community, gdzie redaguje specjalne wydania magazynu dotyczące projektowania partycypacyjnego, a w 2020 roku zorganizowała Participatory Design Conference. Jej artykuły publikowane są między innymi W „CoDesign”, „The International Journal of Design” oraz „Urban Design International”, jak i w tomach zbiorowych.