Niesprzyjająca eksperymentowaniu w zakresie ulepszania procesów wytwórczych oraz produktów koniunktura gospodarcza czasów PRL-u nie zahamowała całkowicie rozwoju placówek badawczych zatrudniających projektantów podejmujących próby wdrażania rozwiązań innowacyjnych. Działania tego typu prowadzono przeważnie w obrębie trzech niezależnych sektorów: a) w instytucjach powołanych przez rząd (głównie w pracowniach Instytutu Wzornictwa Przemysłowego); b) w szkolnictwie wyższym (w akademiach sztuk pięknych, państwowych wyższych szkołach sztuk plastycznych, jak również w poszczególnych uczelniach politechnicznych) oraz c) w placówkach doświadczalnych istniejących bezpośrednio przy zakładach produkcyjnych. W niniejszym artykule podjęto próbę przedstawienia mechanizmów, które warunkowały pracę projektantów czynnych zawodowo projektantów w latach 1952–1989, koncentrując się na przykładach uważanych obecnie za wybitne osiągnięcia polskiego wzornictwa tamtych czasów.
Nr 15/2022 Wzornictwo w PRL-u
Biblioteka-
Wstęp
-
Innowacja i eksperyment jako stymulatory (?) wzornictwa czasów PRL
-
Polska tkanina dekoracyjna okresu poodwilżowego – nowe perspektywy, nowe techniki
-
Między meblem a aparatem. W stronę społecznej historii sprzętów elektrycznych i elektronicznych w powojennej Polsce
-
Wzornictwo środków produkcji w czasach PRL-u
-
Wczasy polityki, wczasy wolności
-
„Niezły bajer”, czyli o krotochwilnych rzeczach u schyłku PRL-u
-
Długa historia fotela RM58*
Profesor Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach, historyk sztuki, absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego, od 1988 roku wykłada zagadnienia sztuki współczesnej i historii dizajnu na wyższych uczelniach w Katowicach, Gliwicach, Krakowie i Warszawie; stypendystka fundacji Gerda Henkel Stiftung oraz DAAD; autorka artykułów i książek traktujących o sztuce nowoczesnej i współczesnej, modzie, dizajnie i historii mias. Napisała między innymi: Pałace i zamki pruskiej części Górnego Śląska (2001), Chaos i uporządkowanie. Dylematy architektoniczne na przemysłowym Górnym Śląsku w latach 1763–1955 (2005), Art deco (2013), Ikony dizajnu w województwie śląskim (2012), Polski Design (2014), Historia mody od krynoliny do mini (2017). Od 2012 roku prowadzi rubrykę Ikony designu w wydawanym przez SARP czasopiśmie „ARCH”, jest też autorką monograficznych opracowań o artystach związanych z Katowicami (między innymi o twórczości Romana Kalarusa, Kazimierza Cieślika, Romana Staraka i Romana Nowotarskiego, Karola Wieczorka).