Od momentu odkrycia struktury kwasu deoksyrybonukleinowego (DNA, z ang. deoxyribonucleic acid) biotechnologia jest jedną z najbardziej dynamicznie rozwijających się dziedzin nauk biologicznych i dynamicznie rozwijającym się sektorem gospodarki. Jedna z pierwszych jej definicji mówi, że to wszelkie zastosowania technologiczne wykorzystujące systemy biologiczne, żywe organizmy lub ich pochodne do wytwarzania lub modyfikowania produktu lub procesu do określonego zastosowania. Jej ogromny wpływ na cały współczesny świat, pozwalający na „napisanie” życia od samego początku, a nawet jego przeprojektowanie – wzbudza wiele obaw i kontrowersji bioetycznych. Nikt nie przypuszczał, że ludzkość będzie w stanie zmieniać genomy organizmów, w tym genom ludzki. Również nikt nie przypuszczał, jak demokratyzacja tej nauki i jej wyjście poza laboratoria przyczyni się do powstania ruchów biohakerskich, takich dziedzin sztuki jak bioart czy że zmieni raz na zawsze projektowanie i przyczyni się do powstania biodizajnu. Wszystkie te nowe nurty i zjawiska społeczne budują mosty i są podstawą dialogu społecznego z biotechnologią. Potrzeba ich istnienia wynika z braku zrozumienia tej technologii przez ogół społeczeństwa, co wzbudza wiele obaw i kontrowersji – a one same prowadzą do zmiany sposobu myślenia artystów i projektantów, którzy zaczynają wiedzieć w biotechnologii ratunek dla naszej pogrążonej w kryzysie planety, ludzi żyjących w epoce antropocenu. To biodizajnerzy i bioartyści zainspirowani technikami wywodzącymi się z laboratoriów polegającymi na tworzeniu i poszukiwaniu nowych biomateriałów, wykorzystywaniu biomimikry, wytwarzaniu światła przez żywe organizmy są w stanie poruszyć opinię publiczną i wspólnie z naukowcami nadać nowy kierunek rozwoju naszej cywilizacji, pozwalający wyjść nam z epoki antropocenu i wejść w fazę ochrony naszej biosfery. 1
Nr 10/2021 Technologiczny niepokój
Biblioteka-
Wstęp
-
Ścieżki we mgle – czyli o projektowaniu jutra
-
Niebezpieczne chemikalia w meblach i sztuce użytkowej. Zagrożenia i wskazówki dla projektujących
-
Bioplastiki zapożyczone ze świata mikrobów
-
Biotechnologia zmienia myślenie dizajnerów o projektowaniu
-
Sztuczna inteligencja będzie wszechobecna. Co z tego wynika?
-
Elegia na zmierzch Homo sapiens. Od cywilizacji rozwoju do cywilizacji dziedzictwa
-
Czego chcemy od nowych technologii?
Z wykształcenia biolog molekularny, absolwent wydziału Biologii Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie w Instytucie Genetyki i Biotechnologii UW zgłębiał tajemnice świata RNA. Z zamiłowania popularyzator nauki zafascynowany zjawiskiem bioluminescencji. Obecnie związany z Centrum Nauki Kopernik, gdzie odpowiada między innymi za działalność laboratorium biologicznego, prace koncepcyjne nad eksponatami biologicznymi, tworzenie programu Festiwalu Przemiany. Autor książki popularnonaukowej Laboratorium w szufladzie – biologia. Poszerza wiedzę dotyczącą mrówek oraz innych owadów społecznych. Zgłębia także technologię otrzymywania mięsa hodowanego komórkowo. Jest również związany z Uniwersytetem SWPS, gdzie na Wydziale School of Form był współautorem fakultetu Global Biodesign Challenge, a na Wydziale School of Ideas uczy studentów technik hodowli komórkowych. Angażuje się w działania międzynarodowego ruchu Global Community Bio Summit, którego celem jest przybliżenie najnowszych osiągnięć biologicznych ogółowi społeczeństwa.
Przypisy
Nagoya Protocol on Access to Genetic Resources and the Fair and Equitable Sharing of Benefits Arising from Their Utilization to the Convention on Biological Diversity, 1992, cbd.int/abs/doc/protocol/nagoya-protocol-en.pdf [data dostępu: 8.2021], s. 4–5.